Příčiny nerovného přístupu romských dětí k plnohodnotnému vzdělání a analýza nástrojů směřujících ke zvýšení školní úspěšnosti romských žáků
Causes of unequal access to quality education for Romani children and the analysis of instruments supporting greater school achievement of Romani pupils
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/48985Identifikátory
SIS: 89432
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Viková, Lada
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Romistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav jižní a centrální Asie
Datum obhajoby
20. 9. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Romové Romské děti Vzdělávání Sociokulturně znevýhodnění žáci Vzdělávací politika Diskriminace Zvláštní školyKlíčová slova (anglicky)
Roma Romani children Education Socio-cultural disadvantaged children Educational policy Discrimination Special schoolsPráce přináší historickou sondu do přístupů státu ke vzdělávání Romů. Historický exkurz začíná během vlády Marie Terezie a končí na jaře roku 2011. Práce dále kategorizuje a analyzuje nejčastěji udávané příčiny nižší školní úspěšnosti romských dětí a na příkladu čtyř ostravských škol shrnuje nástroje na vyrovnání znevýhodnění, které si romské děti do vzdělávacího procesu nesou. V závěru je formulováno doporučení kroků vedoucích ke zvýšení úspěchu romských dětí ve vzdělávání. Klíčová slova: Romové Romské děti Vzdělávání Sociokulturně znevýhodnění žáci Vzdělávací politika Diskriminace Zvláštní školy
This diploma thesis provides a historical overview of state's educational policy towards Roma. It describes different approaches from Maria Teresa's governance in 18th century until recent state (spring 2011). The thesis provides analysis of frequently discussed causes of Romani children lower school success and examines tools used to help with their disadvantages. The tools are shown on example of 4 schools in Ostrava. Finally, recommendations for enhancing success of Romani children in education are suggested in the thesis. Key words: Roma Romani children Education Socio-cultural disadvantaged children Educational policy Discrimination Special schools