Možnosti rozvoje sebepojetí u dětí se specifickými poruchami učení a chování
The development opportunities of self - concept at children with specific learning and behaviour difficulties
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/48924Identifikátory
SIS: 96113
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Sedláčková, Daniela
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
23. 9. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
sebepojetí, specifické poruchy učení, specifické poruchy chování, školní úspěšnost, školní neúspěšnost, diagnostikaKlíčová slova (anglicky)
self-concept, specific learning difficulties, specific behaviour difficulties, school succes, school failure, diagnosticSmyslem tohoto textu je poukázat na dítě se specifickými poruchami učení a chování jako na neopakovatelnou osobnost a jako na bytost, která má svou hodnotu. S tím vším souvisí, jak se dítě vnímá, sebehodnotí. Sebepojetí dětí se utváří v prostředí rodiny, školy a vrstevníků. Škola sebepojetí dítěte nejvíce ohrožuje, ale zároveň má nejvíce možností tomuto ohrožení a snižování sebepojetí předcházet, formovat jej a rozvíjet. Teoretická část je zaměřena na utváření sebepojetí s ohledem na psychický vývoj dítěte, specifika dětí s poruchami učení a chování, utváření sebepojetí ve školním prostředí a situace, které sebepojetí dětí ohrožují. Zároveň jsme nastínili i několik možností, jak ohroženému sebepojetí předcházet, formovat a rozvíjet. V empirické části jsme zkoumali, zda se liší sebepojetí dětí se specifickými poruchami učení a chování od dětí, které tyto poruchy nemají. K tomu jsme použili standardizovaný dotazník.
The point of this text is to refer to the child with specific learning and behaviour difficulties as a unique personality and as a human beings with its own value. Childrens' self-concept is formed in a family background, at school and by a person of the same age. Childrens' self-concept is mainly endangered at schools, however the school has got a lot of opportunities to prevent that danger of self-concept reducing, to form and to develop it. The theoretical part is concentrated on forming self-concept in a view of child's psychical development and of childrens' specific learning and behaviour difficulties, it is pointed to forming self-concept at school background and in some situation which can endanger childrens' self-concept. We have also outlined a few possibilities how to prevent the threated self-concept, how to form and develop it. In the empiric part we studied whether the self-concept of children with specific learning and behaviour difficulties differs from self-concept of the children who haven't got these difficulties. For that purpose we used a standard questionnaire.