Vliv sociálního klimatu ve třídě na sebepojetí žáků se specifickými poruchami učení
The influence of social climate in classroom on a self-concept of pupils with specific learning disabilities
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/48920Identifiers
Study Information System: 96666
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Počtová, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
20. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Specifické poruchy učení, sebepojetí jedince, sociální klima třídy, školní sebepojetíKeywords (English)
Specific learning disabilities, self-concept, social climate in classroom, academic self-conceptVliv sociálního klimatu ve třídě na sebepojetí žáků se specifickými poruchami učení. Východiskem pro koncepci mé diplomové práce bylo nastínit problematiku sebepojetí žáků se specifickými poruchami učení v sociálním klimatu školní třídy. Práce má charakter přehledové studie s vyústěním ve výzkumnou sondu k dané problematice. V teoretické části diplomové práce vymezuji na základě prostudované odborné literatury základní pojmy: specifické poruchy učení, sebepojetí a sociální klima ve třídě. Dále popisuji projevy specifických poruch učení a jejich vliv na sebepojetí žáků v kontextu sociálního klimatu třídy. V praktické části uskutečňuji výzkumnou sondu. Výzkumný vzorek tvoří celkem sedm 7. a 8. tříd ze dvou Středočeských a tří Pražských základních škol. Výzkumná sonda je provedena formou nestandardizovaného dotazníkového šetření. V závěru práce formuluji doporučení o nutnosti dalšího výzkumu v této oblasti. Klíčová slova Specifické poruchy učení, sebepojetí jedince, sociální klima třídy, školní sebepojetí
The influence of social climate in classroom on a self-concept of pupils with specific learning disabilities. The aim of the thesis was to outline the problems of the self-concept of pupils with specific learning disabilities in the classroom social climate. The thesis has the form of an overview study followed by a research probe into the given problems. The theoretical part of the thesis deals with the definition of the following main terms based on the literature studied: specific learning disabilities, self-concept, social climate in the classroom. Furthermore, symptoms of the specific learning disabilities and their impact on the self-concept of pupils within the social climate in the classroom are described. The practical part of the thesis deals with the research probe. The research sample is represented by seven classes of 7th and 8th grade pupils from two Central Bohemia schools and three Prague schools. The research probe has the form of a non-standard survey study. In conclusion, the necessity of further research in the area is emphasized. Key words Specific learning disabilities, self-concept, social climate in classroom, academic self-concept