Využití arteterapeutických metod při práci s handicapovanými dětmi
The Art therapy's methods use at work with handicapped children
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/48909Identifikátory
SIS: 96472
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Počtová, Lenka
Oponent práce
Vlasáková Charyparová, Michaela
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
23. 9. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Klíčová slova Kombinované vady, mentální retardace, tělesné vady, dětská mozková obrna, smyslové vady, autismus, arteterapie, ergoterapie, muzikoterapie, trampoterapie, canisterapie, hipoterapie, snoezelen, metody a techniky, kresba, malba, modelováníKlíčová slova (anglicky)
Keywords Multi-handicap, mental handicap, physical defect, cerebral defense, sensory defects, autism, art therapy, ergotherapeutics, music therapy, trampoline therapy, canistherapy, hippotherapy, snoezelen, artetherapic methods, drawing, painting, modelinDiplomová práce je zaměřena na využití arteterapeutických metod a technik u dětí s kombinovaným postižením. První kapitola je věnována charakteristice kombinovaného postižení, vymezení více vad a vlivu na osobnost dítěte. Druhá kapitola pojednává o možnostech terapií, které lze u dětí s více vadami aplikovat. Největší důraz je v práci kladen na arteterapii. Ve třetí kapitole popisujeme nejrůznější arteterapeutické metody a techniky, které lze využívat u dětí s více vadami. Čtvrtá kapitola nás seznamuje s výtvarným projevem dětí, zaměřuje se zejména na kresbu, malbu a modelování. V empirické části popisujeme občanské sdružení, ve kterém bylo šetření prováděno, a výsledky z výzkumu jsou popsány v pěti dětských kazuistikách. Klíčová slova Kombinované vady, mentální retardace, tělesné vady, dětská mozková obrna, smyslové vady, autismus, arteterapie, ergoterapie, muzikoterapie, trampoterapie, canisterapie, hipoterapie, snoezelen, metody a techniky, kresba, malba, modelování
The thesis deals with using art therapy's methods and technique by multi-handicapped children. The first chapter characterizes multi-handicap, defines various disorders and their influence on the personality of a child. The second chapter introduces the therapy options which can be applied to multi-handicapped children, with a strong accent on artetherapy. In the third chapter there are various artetherapic methods and techniques which can be applied to multi-handicapped children. The fourth chapter shows creative expressions of children with the main accent on drawing, painting and modeling. The practical part describes civil associations where the research has been carried out, and presents the results of the research by means of five case studies. Keywords Multi-handicap, mental handicap, physical defect, cerebral defense, sensory defects, autism, art therapy, ergotherapeutics, music therapy, trampoline therapy, canistherapy, hippotherapy, snoezelen, artetherapic methods, drawing, painting, modeling