Cizinci na počátku školní docházky
Foreigners at the beginning of school attendance
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/48877Identifikátory
SIS: 97225
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Stará, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra primární pedagogiky
Datum obhajoby
8. 9. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Žáci-cizinci, adaptace, inkluzivní vzdělávání, kulturní identita, přístupy učitelů, základní škola, rodina, školní připravenostKlíčová slova (anglicky)
foreign pupils, adaptation, inclusive education, cultural identity, attitudes of teachers, basic school, family, school readinessDiplomová práce se zabývá začleňováním žáků-cizinců do 1. tříd českých základních škol a s tím souvisejícími problémy. Též poukazuje na vzdělávací systémy u nás a ve vybraných státech v zahraničí, což by mohlo pomoci učitelům pochopit odlišné přístupy rodičů-cizinců a jejich dětí ke vzdělávání. Práce objasňuje odlišnosti jiných kultur, jejichž znalost by mohla usnadnit učitelům komunikaci s žáky-cizinci a jejich rodiči. Dále se zaměřuje na možnosti podpory při začleňování dětí cizinců do českých škol a jejich využití. Na základě vyhodnocení můžeme konstatovat, že adaptace žáků-cizinců na školní prostředí probíhá většinou bez problémů. Pokud se nějaký problém vyskytne, souvisí s jazykovou bariérou, sociální nebo emocionální nezralostí dítěte. Učitelé považují příchod žáka-cizince za přínos, ale upozorňují na náročnou práci s těmito dětmi. Nejčastěji využívají pomoc neziskové organizace Mety.
My diploma thesis focuses on including students from foreign countries in the first grade of primary school and problems related to these questions. It deals with Czech and foreign educational systems, which could help teachers to understand different approaches of parents from foreign countries and their children to education. This thesis explains multicultural differences, which could support better communication with students from foreign countries and their parents as well. This work offers possibilities of subvention of children from foreign countries in the process of including in the Czech educational system. On the basis of research it is obvious, that students from foreign countries are mostly successfully adapted to the educational system. Rarely there are problems with language boundaries or social and emotional development. Teachers consider admission of a student from a foreign country as a benefit but they often point out that it also means a harder work for them. In case of some difficulties teachers often cooperate with non-profit organisation Meta.