Charakteristika tvorby a kompozičního stylu Luboše Fišera, s přihlédnutím ke klavírním skladbám sólového charakteru
Character of Luboš Fišer's Work and Style of Composing, Taking into Account the Nature of Solo Piano Pieces
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/48351Identifiers
Study Information System: 111070
Collections
- Kvalifikační práce [18712]
Author
Advisor
Referee
Tichá, Libuše
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Music - Musical Instrument
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Luboš Fišer, kompoziční styl, skladby pro sólový klavírKeywords (English)
Lubos Fiser, style of composing, solo piano piecesTitul: Charakteristika tvorby a kompozičního stylu Luboše Fišera, s přihlédnutím ke klavírním skladbám sólového charakteru. Abstrakt: Práce "Charakteristika tvorby a kompozičního stylu Luboše Fišera, s přihlédnutím ke klavírním skladbám sólového charakteru" se zaměřuje na veškerou tvorbu tohoto skladatele. První část Fišerovy tvorby spadá do oblasti kompozic artificiálního charakteru a druhá část se orientuje na filmovou, potažmo scénickou hudbu. Hlavním účelem práce je aktualizovat a osvětlit náhled na Fišerovo kompletní dílo a jeho kompoziční styl v rámci jeho typologického zařazení a osobitého vývoje během jednotlivých tvůrčích etap. Zřetel bude brán také na tvorbu sólových klavírních skladeb, jež znázorňují a podtrhují specifické znaky tvůrčího Fišerova vývoje. Charakteristika těchto skladeb se bude vázat na jejich strukturu v rámci formy a tektoniky, s přihlédnutím k nástrojové stylizaci a s ní související interpretační problematikou.
Title : The character of Lubos Fiser's work and his style of composing, taking into account the nature of solo piano pieces. Abstract : This paper "The character of Lubos Fiser's work and his style of composing, taking into account the nature of solo piano pieces", is focused on all of his pieces. The first part of Fiser's work falls within the artificial character and the second part focuses on the film, hence the incidental music. The main purpose of this thesis is to update and clarify Fiser's review of his complete achievements and composition style into the typological classification and the individual development throughout various creative stages. Consideration will be also given to the creation of solo piano pieces that illustrate and highlight specific features of Fiser's creative development. Characteristics of these pieces will be linked to their structure in the form and tectonics, with regard to the styling tools and related interpretive issues.