Zlatý řez
The Golden Section
rigorous thesis (RECOGNIZED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/47745Identifiers
Study Information System: 114926
CU Caralogue: 990013984770106986
Collections
- Kvalifikační práce [11335]
Author
Advisor
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Training Teachers of Mathematics and Descriptive Geometry at Higher Secondary Schools
Department
Department of Mathematics Education
Date of defense
3. 11. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Keywords (Czech)
zlatý řez, zlaté číslo, Fibonacciho posloupnost, pravidelné mnohostěnyKeywords (English)
golden section, golden number, Fibonacci sequence, regular polyhedraNázev diplomové práce: Zlatý řez Autor: Bc. Vlasta Chmelíková Abstrakt: Tento text vznikl především jako vzdělávací materiál pro učitele matematiky a deskriptivní geometrie na středních školách, ale je vhodný i pro studenty středních a vy- sokých škol a další zájemce o problematiku zlatého řezu. Práce obsahuje výpočet a vlast- nosti zlatého čísla, různé druhy konstrukcí zlatého řezu, jeho výskyt a užití v planimetrii a stereometrii, historický vývoj zlatého řezu a jeho souvislost s uměním, architekturou, přírodou, psychologií aj. Dále jsou připojeny ukázky úloh ze starších učebnic a návrhy pracovních listů pro zpestření hodin matematiky.
Title of the master's thesis: The Golden Section Author: Bc. Vlasta Chmelíková Abstract: This text has been written especially as an educational material for secondary school teachers of mathematics and descriptive geometry, however it can be interesting also for students of secondary schools and universities and for another persons interes- ted in problems of the golden section. The thesis includes a calculation and properties of the golden number, several construction methods of the golden section, its occurence and use in plane and solid geometry, history of the golden section and its connections with art, architecture, nature, psychology, etc. In addition, there are added examples from older textbooks and proposals of the jobsheets for improvement of the mathematics lessons.