Aspekty skazu (k literárněteoretickému uvažování B.M. Ejchenbauma)
The Aspects of "Skaz" (On the B. M. Eikenbaum's Theory of Literature)
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/47538Identifikátory
SIS: 102023
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vojvodík, Josef
Kubíček, Tomáš
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Slovanské literatury
Katedra / ústav / klinika
Ústav slavistických a východoevropských studií
Datum obhajoby
19. 4. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Práce Aspekty skazu (K literárněteoretickému uvažování B. M. Ejchenbauma) se věnuje fenoménu narativní strategie, kterou B. Ejchenbaum na přelomu 10. a 20. let 20. století pojmenoval termínem "skaz". Badatel nabídl koncept, který skaz vysvětluje jako specifickou narativní formu, vyrůstající z oblasti spontánního mluveného vyprávění. Východiskem rozboru jsou tři Ejchenbaumovy studie: Iluze skazu [Illjuzija skaza, 1918], Jak je udělán Gogolův Plášť [Kak sdělana Šiněl' Gogolja, 1918] a Leskov a současná próza [Leskov i sovremennaja proza, 1925], u nichž jsou sledovány konstanty ve vymezení pojmu i posuny v traktování problematiky. Cílem práce je nejen prozkoumat Ejchenbaumovu koncepci, ale nabídnout i další možnosti výkladu a problém skazovosti spojit s širším polem úvah. Výklad je rozdělen do dvou částí: důraz první je položen na teoretické uchopení problematiky, kdežto těžiště druhé je v interpretacích konkrétních uměleckých textů. Je zde načrtnut kontext formalistického přemítání o literatuře jakožto báze, odkud Ejchenabumovo uvažování vyrůstá. Nastíněna je rovněž recepce Ejchenbaumova návrhu, která se pohybovala od vřelého přijetí (zejména v rámci formální školy), přes ostrou kritiku až k dalšímu rozvíjení. Osu tvoří vystoupení dvou kritiků: V. V. Vinogradova a M. Bachtina, v jejichž analýzách se ale...
The present thesis entitled The Aspects of ‚Skaz' (On the B. M. Eikhenbaum's Theory of Literature) concerns with the narrative strategy, which B. Eikhenbaum during the 1th and 2nd decade of the 20th century called ‚skaz'. The scholar offered a concept explaning skaz as the specific narrative form closely connected with the spontaneous verbal praxis. The starting point of my explanation are three Eikhenbaum's studies: The Illusion of Skaz (1918), How Gogol's ‚Overcoat' Is Made (1918) and Leskov and Contemporary Prose (1925). On this material are shown both the constants and the shifts in the outlining of the skaz problematic. The goal of the thesis is to examine Eikhenbaum's concept on the one 128 hand, and to offer the further potential readings and relate the task with the larger field of reflectations on the other hand. The explanation is devided into two parts: whereas the emphasis of the first of them is laid on the theoretical explanation of the problem, the second one deals with the interpretations of certain works of art. Therefore, in the beginning is displayed the context of formalist attitude to the literature as a basis, from which grows Eikhenbaum's own theory. The reception of it is outlined further - it ranges from a glowing reception (within formalism) across the sharp refusal then to further...