Literární a psychologická specifika pohádek jako žánru
Literary and psychological specifics of fairy tales as a genre
rigorózní práce (UZNÁNO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/47412Identifikátory
SIS: 117377
Kolekce
- Kvalifikační práce [18636]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Klusák, Miroslav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
1. 2. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Uznáno
Klíčová slova (česky)
folklórní pohádky, interpretace, charakteristické rysy, Bruno BettelheimKlíčová slova (anglicky)
folkloric fairy tales, interpretations, characteristic features, Bruno BettelheimDiplomová práce má teoretický charakter. Zabývala jsem se pohádkami jako žánrem. Pracovala jsem pouze s pohádkami folklorními, které se od těch moderních liší svou univerzálností. V první části jsem hledala charakteristické rysy těchto vyprávění z hlediska literatury a psychologie. Zaměřila jsem se na vyjádření místa a času, na to, jak zachází pohádka s identitou postav a charakteristickým tématem dobro versus zlo. Tyto principy pohádek totiž slouží ke snadnější identifikaci dětí s hrdiny příběhů a napomáhají tak k řešení specifických vývojových krizí a k dosažení autonomie a integrity jedince. Teoretickým východiskem mi byla psychoanalýza, navazuji tak na teorii pohádek Bruno Bettelheima. Tu používám i ve druhé části práce, kde jsou uvedeny interpretace čtyř pohádek - Červená karkulka, Perníková chaloupka, Sněhurka, Hrnečku, vař! Jedná se o určení hlavního tématu a výklad jednotlivých motivů. Kromě odlišných možností výkladu jsem porovnávala i různé verze těchto příběhů. V závěru jsem se pokusila o kritický pohled na Bettelheimův přístup a snažila se nalézt chyby, které udělal jak při aplikování psychoanalýzy, tak při interpretaci pohádek.
My Diploma Thesis has a theoretical character. I dealt with fairy tales as a genre. I worked only with the folkloric fairy tales that are different from the modern ones in the way of universality. In the first part I looked for characteristic features of these stories from the literary and psychological point of view. I focused on time and place expression and how the fairy tale deals with the identity of characters and typical phenomenon of the good and the bad. Through these principles children can easily identify with the heroes of stories and therefore they help to solve specific developmental crisis and also to reach individual autonomy and integrity. For me, the theoretical basis was psychoanalysis and thus I followed the fairy tales theory of Bruno Bettelheim. I used this theory in the second part of my thesis as well. The interpretation of four fairy tales: Litte Red Riding- of individual motives. Besides the different options how to interpret it I also compared the different versions of these stories. At the end I tried to have a critical view on Bettelheim's approach and also to find the mistakes that he made either at psychoanalysis application or at fairy tales interpretation.