Role učitele v německé celodenní škole
Rolle of the teacher in German all-day school
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/47228Identifikátory
SIS: 93351
Katalog UK: 990013869850106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [19358]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Urbánek, Petr
Hendl, Jan
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
15. 9. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
role učitele, německá celodenní škola, zakotvená teorieKlíčová slova (anglicky)
role of teachers, German all-day school, grounded theoryPAVLÍKOVÁ, J. Role učitele v německé celodenní škole. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2011. 198 s. Disertační práce. Disertační práce zkoumá roli učitele v německé celodenní škole, jako specifické vzdělávací instituci s mnoha charakteristickými znaky. V teoretické části je popsán kontext role učitele v německé celodenní škole. Je definována celodenní škola v Německu a popsány její charakteristiky. Stručně je nastíněna historie celodenního vzdělávání v Německu a také současný vývoj v jednotlivých spolkových zemích. V teoretické části je dále vymezena sociální role, role učitele a shrnuty dosavadní poznatky o profesi učitele v německé celodenní škole. Empirická část řeší otázku obrazu role učitele v německé celodenní škole, její charakteristiky a kontextu, ve kterém se odehrává. Výzkumné šetření je realizováno kvalitativní strategií, metodou zakotvené teorie. Konkrétním výsledkem výzkumného šetření je substantivní zakotvená teorie role učitele v německé celodenní škole. Ta je dále srovnávána se stávajícími teoriemi role učitele. Klíčová slova: role učitele, německá celodenní škola, zakotvená teorie.
PAVLÍKOVÁ, J. The Rolle of the teachen in German all-day school. Praha: Faculty of Education, Charles University in Prague, 2011. 198 pp. Doctoral Thesis. The doctoral thesis examines the role of the teacher in German all-day school, as a specific educational institution with many representative features. The theoretical part describes the context of the role of the teacher in the German all-day school. It is defined all-day school in Germany and described its characteristics. The doctoral thesis briefly outlines the history of all-day school in Germany as well as current history in each of the German lands. The theoretical part further defines social role, role of teachers and summarizes current knowledge on the profession of teacher in the German all-day school. The empirical part tackles the qusetion of the role of the teacher in the German all-day school, its characteristics and the context in which it takes place. The research is carried out qualitative strategies, using grounded theory. A concrete result of the research is grounded substantive theory of the role of teachers in the German all-day school. It is also compared with existing theories of the role of teachers. Keywords: role of teachers, German all-day school, grounded theory.