Motion in Faulkner: An Analysis of Movement in The Sound and the Fury
Faulkner a pohyb: analýza pohybu v románu Hluk a zuřivost
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46994Identifiers
Study Information System: 119920
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Matthews, John Thomas
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies - Swedish Studies
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
8. 2. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Faulkner, gotický román, gotické typy postav, pohybové vzorceKeywords (English)
Faulkner, Gothic, Gothic character types, motion patternsGotický román je v historii americké literatury mimořádně životaschopným žánrem. Vzhledem k tomu, že jeho hlavním námětem je popis zkreslení a odchylek od objektivní skutečnosti, je hojně využíván k zachycení přechodných období a rozpadajících se hranic. William Faulkner, jenž byl jedním z nejvýznamnějších autorů amerického Jihu, používá gotický román k tomu, aby poukázal na specifický dějinný vývoj regionu coby oblasti poznamenané občanskou válkou a mizením starých hodnot spojených s aristokracií, což se projevuje jednak v úpadku role tradičních institucí (jako například rodiny), ale i v rozpadu lidské mysli jako takové. Důraz na psychologii je zřejmý zejména v románu Hluk a zuřivost, jehož hlavní postavy jsou představiteli nejkrajnějších odchylek lidské psychiky: těžká mentální zaostalost, sebevražedné sklony, schizofrenie, paranoia. Způsob, jakým Faulkner využívá gotické prvky ve svém díle, je nedogmatický a inovativní; jako příklad poslouží inverze a parodie, což je znatelné z jeho zacházení s kategorií pohybu a tradičními gotickými prvky a postavami. Tradiční pohybové vzorce jako útěk a pronásledování, bezcílné bloudění a výprava, jež jsou původně převážně spojeny s jedním typem postavy (pronásledovaná dívka, zlosyn, romantický hrdina), Faulkner přepracovává, a poukazuje tak na důležitost...
The Gothic is an extremely viable mode in the history of American literature. As a genre concerned principally with distortions and aberrations, it provides a platform for writers to voice their concerns about periods of transformation and destabilized boundaries. William Faulkner, one of the leading authors of the American South, frequently employs the Gothic mode in his portrayals of the South as a traumatized region trying to cope with the echoes of the Civil War and with the disintegration of old aristocratic values, which manifests itself in the decay of institutions (such as the family) as well as a collapse of individual minds. This emphasis on the human psyche is evident especially in the novel The Sound and the Fury, whose main characters and narrators are representatives of the various extremities of the human psyche (severe mental retardation, suicidal tendencies, schizophrenia and paranoia). Faulkner's use of the Gothic mode is rather unorthodox and innovative, employing inversions and parody which can be appropriately demonstrated by the category of motion and his use of the traditional Gothic devices and character types. The traditional motion patterns - flight and pursuit, quest and purposeless wandering - that are originally connected predominantly with only one Gothic type (the...