Datamining sociálních sítí
Datamining of social networks
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46840Identifiers
Study Information System: 94733
Collections
- Kvalifikační práce [23776]
Author
Advisor
Referee
Hyblerová Trachtová, Veronika
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
New Media Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies
Date of defense
30. 1. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
dobývání dat, sociální sítěKeywords (English)
data mining, social network analysisPráce se zabývá využitím dataminingových metod a jejich aplikací na data získaná z prostředí sociálních sítí, potažmo sociálních médií. Představuje základní principy, na kterých tato sociální média staví. Hlavní důraz je pak kladen především na vysoký informační potenciál využití dat ze sociálních sítí. To je v této práci demonstrováno na několika vybraných dataminingových metodách, zejména pak Social Network Analysis a Sentiment Analysis. Další přístupy a možnosti využití těchto dat jsou zmíněny v kapitole o Social Media Monitoringu. Tyto kapitoly jsou též doplněny několika praktickými ukázkami a vlastními výzkumy. V poslední kapitole jsou uvedeny vize a hrozby, které může datamining sociálních sítí přinést do budoucna. Klíčová slova Vytěžování dat, dolování dat, sociální sítě, sociální média, analýza sociálních sítí, analýza sentimentu, monitorování sociálních médií
This paper is about application of various data mining methods in social networks and social media area. It reveals basic principles of social media with the aim to high information potential of usage of the data from social networks. This is demonstrated on selected data mining methods, especially Social Network Analysis and Sentiment Analysis. Other opportunities of using social media data are shown in chapter about Social Media Monitoring tools. All these chapters are supplemented by practical examples and particular researches. Last chapter reveals visions and threats, which can bring data mining in the future. Keywords Data mining, social networks, social media, social network analysis, sentiment analysis, social media monitoring