K otázce diversity hodnotových orientací aktérů
On the diversity of value orientations in actors' life
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46178Identifikátory
SIS: 123794
Kolekce
- Kvalifikační práce [23740]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vinopal, Jiří
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
17. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
hodnoty, hodnotová orientace, faktorová analýza, shluková analýza, Aktér, typologieKlíčová slova (anglicky)
values, value orientation, factor analysis, cluster analysis, Aktér, typologyTato diplomová práce se zabývá tématem hodnot a hodnotových orientací ve společnosti. První část práce slouží jako uvedení do problematiky hodnot v sociologické perspektivě, a také do problematiky empirického měření hodnot. Jádrem práce je potom vlastní empirická analýza dat z výzkumů Aktér 2005, Aktér 2007 a Aktér 2012, provedených v České republice. Záměrem bylo vytvořit typologii respondentů na základě jejich různých hodnotových orientací. K tomu účelu byla využita baterie otázek, opakující se v těchto třech výzkumech, měřící na pětibodové škále hodnoty a životní strategie respondentů. K tvorbě typologie byly využity vícerozměrné statistické techniky, explorativní faktorová a shluková analýza. Výsledkem práce je představení vzniklých typů (shluků), jejich identifikace na základě sociodemografických údajů a naznačení proměny těchto typů v čase.
This thesis deals with the topic of value and value orientations in the society. The first part of the thesis is the introduction to the issue of values from sociological perspective, and to issue of empirical measurement of values as well. Subsequently the thesis core is own empirical analysis of the data from Aktér surveys, which were carried out in the Czech Republic in 2005, 2007 and 2012. The research intention was to create typology of respondents on the basis of their various value orientations. For this purpose, a battery of questions was used, which was repeatedly asked in the questionnaires in the Aktér surveys. This set of items measured values and life strategies of respondents on the five-point scales. Multidimensional statistical techniques, such as explorative factor analysis and cluster analysis, were employed to the typology-making process. The outcome of this thesis is the presentation of created respondent types (clusters), their identification on the basis of sociodemographic variables and the indication of the typology transformation in the process of time.