Masquerade scenes in the eighteent century women's writing
Karnevalové scény v dílech ženských autorek osmnáctého století
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46108Identifikátory
SIS: 98885
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Veselá, Pavla
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglistika - amerikanistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglofonních literatur a kultur
Datum obhajoby
10. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Karnevalové scény, osmnácté stoletíKlíčová slova (anglicky)
Masquerade scenes, eighteenth centuryResumé Cílem této diplomové práce bylo soustředit se na vybrané autorky v Anglii osmnáctého století. Ačkoliv byly značně oblíbené čtenáři i divadelními diváky, musely často čelit tvrdé kritice. Byly obviňovány z přílišné otevřenosti a z porušování dobrých mravů. V této době ženy měly být především poslušnými, pilnými a věrnými dcerami a manželkami. Proto literární hrdinky, které projevovaly vlastní názory, nezávislost a které hledaly naplnění i mimo sňatek a domov, byly nepřijatelné. Až nyní, přesněji v průběhu posledních desetiletí, se změnami v literární teorii, dochází k začleňování ženských autorek do kánonu. Vychází najevo, že jim vděčíme za založení literární tradice ženského psaní a za vliv na vývoj žánrů jako je komedie, romance či novela a hlavně román. Tato studie se především zaměřila na Hannah Cowley, talentovanou autorku divadelních her, na Elizu Haywood, plodnou spisovatelku a novinářku a na Elizabeth Inchbald, literární a divadelní kritičku a autorku románů. Hlavním cílem bylo analyzovat funkci a tematicko-strukturální vliv scén či pasáží jejich různorodých děl, které se zabývají maškarními plesy. Tyto plesy byly velice populární a pro svoji éru typické. Je možné, že v době osvícenství, době zasvěcené rozumu, nabízely alternativu, změnu řádu a katarzi podobně jako karneval v době středověku a...
Conclusion. The objective of this work was to concentrate on eighteenth century female authors. Simultaneously popular and severely criticised during their time, the playwrights, short fiction writers and novelists succeeded in the establishing of the tradition of women's writing and established the foundations for the following generations. Nevertheless, they have usually been omitted from the canon. Only in the recent decades, with the increasing interest in the literary margins and gaps, have they been 'resurrected' and, to some extent, done justice to. This paper in particular focuses on the talented playwright Hannah Cowley, the prolific and versatile, mostly prose-writer and journalist Eliza Haywood and the renowned critic and a novelist Elisabeth Inchbald and their works. All the three women authors can be said to be innovative and original. They overcame the obstacles of social prejudice and left a rich textual legacy to their adherents. In particular, the paper attempted to analyse the masquerade scenes in Cowley's The Belle's Stratagem, Haywood's Masqueraders, or the Fateful Curiosity and Inchbald's Simple Story to attest to the importance of the masquerade and to register its varied textual reflections. The masquerade as a social practice and a cultural event was highly fashionable in the...