Perception of Attractiveness of Poland as a Tourism Space by Population of Czechia
Percepce atraktivity Polska jako turistického prostoru pro obyvatele Česka
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/45226Identifiers
Study Information System: 83003
Collections
- Kvalifikační práce [19614]
Author
Advisor
Referee
Siwek, Tadeusz
Kowalczyk, Andrzej
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
-
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
26. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
English
Grade
Pass
Keywords (Czech)
cestovní ruch, cestovní kanceláře, analýza percepce, atraktivita cestovního ruchu, turistický potenciál Polska, nabídka cestovního ruchu, turistická destinace, cestopisy, marketing cestovního ruchu, InternetKeywords (English)
tourism, travel agencies, analysis of perception, tourism attractiveness, tourist potential of Poland, tourism offer, tourist destination, travellogues, marketing in tourism, InternetDisertační práce je věnována analýze percepce atraktivity Polska jako turistického prostoru z pohledu obyvatel České republiky v širším kontextu vzájemných česko - polských vztahů v oblasti cestovního ruchu. Vychází z teoretických konceptů geografie cestovního ruchu a současně dále navazuje na jiná geografická odvětví (např. behaviorální geografii) a vědecké disciplíny (např. marketing anebo sociologii). Metodologický rámec práce těží z otevřenosti a multidisciplinární povahy cestovního ruchu, důraz je kladen na využití synergií vyplývajících z vzájemného doplňování různých pohledů na vědecký výzkum. Část práce vznikla s využitím metod a technik tradičně využívaných v geografii. Byl proveden: anketový výzkum mezi žáky základných škol, strukturované rozhovory se zaměstnanci cestovních kanceláří, semi-strukturované rozhovory s představiteli polských vládních institucí a také analýza internetových a tištěných zdrojů. Dodatečně byly použité metody a techniky častěji využívané v jiných disciplínách, mezi jinými: delfská metoda, analýza SWOT, mystery shopping, analýza internetových cestopisů a internetových zdrojů informací o Polsku a také analýza obsahu učebnic. Empirická část práce posloužila k realizaci čtyř základních cílů. Za hlavní z nich lze považovat identifikaci a zhodnocení názorů zvolených...
The doctoral thesis is devoted to analyzing the perception of attractiveness of Poland as a tourism space from the perspective of Czech citizens in a broader context of mutual Czech -Polish relations in tourism. The thesis is primarily based on theoretical concepts of geography of tourism and at the same time it also follows other geographical and scientific disciplines. The methodological framework of the thesis benefits from the openness and multi-disciplinary nature of tourism. Part of the thesis was created using traditional methods and techniques applied in geography, among others: questionnaire research among students, structured interviews with employees of travel agencies, semi-structured interviews with representatives of the Polish governmental institutions, and analyses of the Internet and printed sources. Additionally, there were utilized methods and techniques used more frequently in other disciplines, including: Delphi method, SWOT analysis, mystery shopping, analysis of travelogues, Internet sources of information about Poland, and content of textbooks. The empirical part of the thesis serves to realize four main aims. The most important aim of thesis can be considered the identification and evaluation of opinions of selected groups of Czechs on the attractiveness of Poland as a...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Mayská kultura v perspektivě antropologie turismu
Defence status: DEFENDEDSoučková, Kristina (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2017)Date of defense: 27. 9. 2017My thesis is based on a broader context of theories and categories of tourism and touristic experiences elaborated by authors belonging to a comparatively new subdiscipline of social and cultural anthropology - the ... -
Glamping jako nová forma cestovního ruchu a analýza jeho potenciálu v Česku
Defence status: DEFENDEDde Wolfová, Tereza (Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, 2021)Date of defense: 28. 1. 2021Diplomová práce se zabývá novou formou cestovního ruchu - glampingu na území Česka. Na základě analýzy české nabídky glampingu vysvětluje současný vývoj a potenciál glampingu v České republice. První část práce se zaměřuje ... -
Komunikační aktivity Prague Food Festivalu pro ročník 2011
Defence status: DEFENDEDKolevová, Iva (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2012)Date of defense: 18. 6. 2012Bakalářská práce Komunikační aktivity Prague Food Festivalu pro ročník 2011 obsahuje úvod do zážitkového cestovního ruchu s vymezením kulinářského turismu jako součásti cestovního ruchu spojeného s jídlem, jež pod zážitkový ...