Posturální funkce v časném věku a výsledný stav motorických funkcí ve školním věku
Postural function at early age and final condition of motor functions at Preschool age
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/45069Identifikátory
SIS: 100042
Kolekce
- Kvalifikační práce [1716]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kolář, Pavel
Fakulta / součást
2. lékařská fakulta
Obor
Fyzioterapie
Katedra / ústav / klinika
Klinika rehabilitace a tělovýchovného lékařství
Datum obhajoby
7. 6. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, 2. lékařská fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Posturální funkce, vývojová kineziologie, motorické schopnosti, motorické dovednosti, senzorická integrace, vývojová porucha koordinaceKlíčová slova (anglicky)
Postural function, developmental kinesiology, motor abilities, motor skills, sensory integration, developmental coordination disorderDiplomová práce "Posturální funkce v časném věku a výsledný stav motorických funkcí ve školním věku" shrnuje v teoretické části poznatky o motorických schopnostech a dovednostech, o řízení a vývoji posturální kontroly, o řízení a vývoji hrubé a jemné motoriky. Teoretická část také podává stručnou charakteristiku vývojové poruchy koordinace, způsobu její diagnostiky, možnostech léčby a dále představuje nejrozšířenější testy používající se k hodnocení motoriky a jejích poruch. Praktická část je zaměřena na porovnání výsledků testování dle Vývojové kineziologie jako vyšetřovací metody a testu MABC-2. Nebyly nalezeny žádné statisticky významné souvislosti mezi výsledky testu Vývojová kineziologie jako vyšetřovací metoda prováděném v prvním týdnu, pátém týdnu a třetím měsíci postnatálního vývoje a výsledky testu MABC-2 prováděného u týchž dětí ve školním věku. Rovněž nebyly nalezeny statisticky významné souvislosti mezi výsledky testu MABC-2 sportujících dětí a nesportujících dětí, ani mezi výsledky testu MABC-2 u dětí sportujících rodičů a dětí nesportujících rodičů. Klíčová slova: Posturální funkce, vývojová kineziologie, motorické schopnosti, motorické dovednosti, senzorická integrace, vývojová porucha koordinace.
In its theoretical part, the thesis "Postural Function at Early Age and Final Condition of Motor Functions at Preschool Age" summarizes the knowledge of motor abilities and skills, postural control and development, control and development of rough and fine motorics. At the same time, the theoretical part resumes briefly characteristic features of developmental coordination disorders, way of their diagnostics and possible treatment. Furthermore, it presents the most common tests used for motorics assessment and its disorders. Practical part focuses on comparison of results according to developmental kinesiology as an investigation method and MABC-2 test. There have not been found any statistically important relations between the results of the developmental kinesiology test as an investigation method performed in the first and fifth week and in the third month of postnatal development and the results of MABC-2 test performed in the same children at school age. Likewise, there seem to be no statistically important relation between the results of MABC-2 test in children playing sports and those not playing any sport, neither in the results of MABC-2 test in children of sporting parents and non- sporting parents. Key words: Postural function, developmental kinesiology, motor abilities, motor skills,...