Analýza didaktické interakce skupinové výuky lyžování na základních školách
Analysis of didactic interaction of group skiing tuition at primary schools
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/45009Identifiers
Study Information System: 91022
Collections
- Kvalifikační práce [8843]
Author
Advisor
Referee
Süss, Vladimír
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Secondary School Teacher Education - Physical Education - Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Analýza didaktické interakce, M ADI, lyžování, lyžařský výcvik, střední školní věkKeywords (English)
analysis didactic interaction, M ADI, skiing, skiing course, middle school ageNázev: Analýza didaktické interakce skupinové výuky lyžování na základních školách Cíle: Cílem práce je porovnat didaktickou interakci učitele a skupiny žáků při výuce lyžování na základních školách. Metody: V této práci byla použita jako základní metoda M ADI (modifikovaná analýza didaktické interakce), která je v podstatě kategoriálním systémem pozorování. Prostřednictvím uvedené metody je možné získat data, která popisují didaktickou interakci mezi učitelem (instruktorem) a žáky. Jedná se konkrétně o formy chování učitele, didaktický obsah výuky, didaktické situace a postojovou aktivitu. Další využitou metodou byla anketa. Výsledky: Výsledky práce potvrdily, že struktura didaktické interakce je výrazně ovlivněna lyžařskými dovednostmi žáků, kvalitativní změny v didaktické interakci se u obou sledovaných skupin zásadně neprojevily. Výsledky analýzy i ankety poskytují zpětnou vazbu pro instruktora. Klíčová slova: analýza didaktické interakce, M ADI, lyžování, lyžařský výcvik, střední školní věk
Title: Analysis of didactic interaction of group skiing tuition at primary schools Objectives: Goal of this research is to compare didactic interaction of the teacher and group of pupils while skiing tuition at primary schools Methodos: As a basic method in this research has been used the M ADI method (Modified analysis of didactic interaction) which is a categorical observational system. With this analysis it is possible to get data that describe didactic interaction between teacher ( instructor) and his pupils, particularly forms of teachers behavior, didactic content of his tuition, didactic situations and approach activity.Questionnaire was another used method. Results: Results of this research have confirmed that the didactic interaction structure is highly influenced by skiing abilities of the pupils. Changes in quality of didactic interaction were not found in both groups. Results of both the analysis and questionnaire provide feedback to the instructor. Keywords: Analysis, didactic interaction, M ADI, skiing, skiing course, school middle age