Sociální percepce důvěryhodnosti a její odraz v tvaroprostoru lidského obličeje: evoluční a eko-etologické důsledky
Social perception of trustworthiness and its projection in morphospace of human face: evolutionary and ecological consequences
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/44857Identifikátory
SIS: 118364
Kolekce
- Kvalifikační práce [19109]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Flegr, Jaroslav
Oponent práce
Varella Valentova, Jaroslava
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Biologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra filosofie a dějin přírodních věd
Datum obhajoby
13. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
percepce, lidský obličej, důvěryhodnost, amygdala, pohlavní výběrKlíčová slova (anglicky)
perception, human face, trustworthiness, the amygdala, sexual selectionOdlišnosti ve vnímání (percepci) lidského obličeje jsou způsobeny variabilitou v obličejových rysech, které jsou zodpovědné za vnímání atraktivity, dominance a důvěryhodnosti. Hlavním tématem této literární rešerše je vnímání důvěryhodnosti a její dopady v rámci sociálních interakcí, kde svůj vliv uplatňují i evoluční mechanismy týkající se pohlavního výběru. Rešerše se dále zabývá neurohormonálními příčinami ve vnímání důvěryhodnosti, kde hlavní úlohu hraje subkortikální oblast mozku zvaná amygdala. Klíčová slova: percepce, lidský obličej, důvěryhodnost, amygdala, pohlavní výběr
Differences in perception of the human face is caused by variability in facial features, which stands in the face properties, such as attractiveness, dominance and trustworthiness. This literature review focuses on the perception of trustworthiness and its impact to social interactions. The attention is also paid to possible evolutionary mechanisms such as sexual selection. Moreover, this work deals with the neurohormonal causes in the perception of trustworthiness, wherein the subcortical brain region called the amygdala plays the main role. Keywords: perception, the human face, trustworthiness, the amygdala, sexual selection