Odpovědnost dopravce v mezinárodní silniční přepravě zboží
The liability of the carrier in international carriage of goods by road
rigorous thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/44799Identifiers
Study Information System: 121384
Collections
- Kvalifikační práce [13549]
Author
Advisor
Referee
Brodec, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Law
Discipline
Law
Department
Department of Business Law
Date of defense
22. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Právnická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Právo mezinárodního obchodu - Odpovědnost - Mezinárodní přeprava zbožíKeywords (English)
International trade law - Liability - International carriage of goodsPro oblast mezinárodní silni ní p epravy zboží platí po více než 50 let Úmluva CMR. I p esto se v praxi i nadále vykytují rozdíly a to nejen v používání této úmluvy soudy, ale i v p ístupu odborné literatury. Tato situace samoz ejm snižuje jistotu dopravce ohledn ešení možných konflikt v mezinárodní p eprav . P i vypracovávání této práce byl brán ohled p edevším na popsání odpov dnosti dopravce jako systému podle Úmluvy CMR. Snahou bylo vymezit sporné momenty, které se v procesu mezinárodní p epravy zboží mohou objevit a navržení jejich možného ešení a to nejen za pomoci teoretických poznatk , názor doktríny a judikatury, ale i za použití rozhodného práva.
Even if the international carriage of goods by road has been regulated by the Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road since more than 50 years, there are still differences in application of this Convention by courts, some differences could also be find in the approach of the doctrine. This situation decline of course the certainty of the carrier concerning the probable solution of the dispute in international carriage of goods by road. The purpose of the study was the systemic description of the liability of the carrier according to the Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road and finding of a solution of some problems, which could occur by the application of the convention. This solution should be based on the knowledge of the theory, the opinions expressed by courts and doctrine and on the knowledge of applicable law.