Sebepojetí žáka mladšího školního věku se specifickými poruchami učení
Self-concept of a child with specific learning disorders at first grade of primary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/44673Identifiers
Study Information System: 121505
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Stará, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
sebepojetí, specifické poruchy učení, mladší školní věk, třída jako sociální skupina, rodina, sebeobraz, školní prostředí, inkluze, třídní učitelKeywords (English)
self-concept, specific learning disabilities, classroom as a social unit, familly, self image, younger school-age, school environment, inclusion, class teacherDiplomová práce nabízí pohled na sebepojetí dětí mladšího školního věku se specifickými poruchami učení. Na devíti konkrétních příkladech dokládá, jaké faktory ovlivňují budování sebepojetí a jak se vyvíjely jednotlivé osudy sledovaných dětí. Teoretická část v propojení vývojové psychologie, sociologie a pedagogiky staví pojmový a myšlenkový základ, spočívající v charakteristice dítěte mladšího školního věku především z hlediska jeho smyslového, kognitivního a emočního vývoje, vývoje a způsobu budování sebepojetí člověka, resp. dítěte, a komplexního pohledu na specifické poruchy učení. V praktické části jsou popsány kazuistiky devíti žáků, které autorka měla možnost po dobu dvou let sledovat a pozorovat jejich vývoj. Jedná se o 9 žáků pátých tříd (7 chlapců a 2 dívky) na jedné škole. Práce podává podrobný pohled na sféry úspěchu těchto dětí, jejich pojímání sebe sama, pozici v kolektivu a jedinečnost jejich příběhu a osobnosti.
Thesis focuses on self conception of primary school children impaired by specific learning disabilities. Based on case histories of nine children it states factors influencing the building of a self concept, and also follows a development of monitored children. The theoretic section defines a conceptual framework based on characteristics of a preadlolescent child with specific regard to her/his sensoric, cognitive and emotional development, with regard to development of child's self concept and to specific learnind disabilities in general. It describes the stage of children's development and learning disorders they are afflicted by. The practical section of the thesis describes case histories of nine pupils (and their development), which the author of the thesis followed for two years. The group consists of 9 pupils (2 girls and 7 boys). The thesis gives a thorough view on self conception of monitored children, their positionin the school group and areas of succes, it shows the individuality of each child's personality and his/her life story.