Použití Learning management systému v univerzitním prostředí: Aplikace pro lékařskou informatiku a stomatologii
Using the Learning Management system in the university environment: Applications for medical informatics and dentistry
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/44617Identifiers
Study Information System: 120239
Collections
- Kvalifikační práce [1651]
Author
Advisor
Referee
Ohlídková, Blanka
Dušek, Jaroslav
Faculty / Institute
Second Faculty of Medicine
Discipline
-
Department
Department of Stomatology
Date of defense
24. 1. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, 2. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Learning management system, Moodle, Lékařská informatika, Stomatologie e-learningové kurzy, kvalita e-learningových kurzůKeywords (English)
Learning management system, Moodle, Medical Informatics, Dentistry, e-learning courses, e-learning courses qualityDisertační práce se zabývá možnostmi zvýšení úrovně odborné přípravy studentů medicínských oborů využitím LMS (Learning Managemet System) Moodle ve výuce. Je založena na dlouholeté zkušenosti s tvorbou a provozem e-learningových kurzů na UK a využívá poznatky a zkušenosti s počítačem podporovanou popř. řízenou výukou na vysokých školách. Vychází z analýzy měnící se situace na vysokých školách, pro kterou jsou charakteristické rostoucí počty studentů, vznik bakalářských studijních oborů a nikoliv ideální finanční zajištění výuky na straně jedné a významný rozvoj ICT na straně druhé. V rámci této práce byla modelově řešena využitelnost ICT v medicínských studijních oborech v předmětech "Lékařská informatika", "Protetická technologie a materiály" a "Gnatologie". V loňském roce (2010) byla spuštěna instalace LMS Moodle pro celou síť lékařských fakult, spolupracujících na tvorbě a zpřístupňování elektronických výukových materiálů MEFANET (Medical Faculties Nettwork projekt od roku 2007). Analýza provozu centrální instalace LMS Moodle UK pro výuku od roku 2004 do roku 2010, která je součástí předkládané práce dává dobrou představu o aspektech spojených s provozem LMS Moodle UK, které by mohly pomoci při řízení provozu LMS MoodleMefanet. Dalším předpokladem rozvoje e-learningových kurzů, jako prostředku pro výuku,...
This dissertation pursues the possibility of increasing quality of teaching students in medical fields using LMS Moodle. It is based on years of experience with designing of e-learning courses at the Charles University. LMS Moodle uses knowledge of computer-aided or computer-controlled teaching at universities. According to an analysis of the changing situation at universities that is characterized by increasing number of students, also by creation of bachelor degree courses and unideal teaching financial security on the one hand and the significant developement of ICT on the other. As part of this work the usability of ICT in medical study fields was solved in subjects "Medical Informatics" , " Prosthetic materials and technology" and " Gnathology". In the last year (2010) LMS Moodle was started for a whole network of medical faculties that cooperate on the creation and access to electronic learning materials MEFANET (Medical faculty's network since 2007). Analysis of the central installation operation of Charles University's LMS Moodle for teaching from 2004 to 2010 gives a good picture of the aspects associated with the operation LMS Moodle, which would help assisting in management of LMS Mooodle Mefanet. The tracking of an e-learning course's development within the central Moodle installation at the...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Využití e-learningu na střední škole při výuce odborných předmětů
Defence status: DEFENDEDSnášel, Antonín (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015)Date of defense: 8. 9. 2015 -
Design online vzdělávání - vliv způsobu testování na učení se
Defence status: DEFENDEDNečadová, Karolína (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2024)Date of defense: 29. 1. 2024(in English): This thesis examines how the form of testing and assessment affects teaching and learning strategies. The thesis first introduces the basic concepts associated with e-learning. First, the phenomenon of ... -
Continuing Beginner Learners in Adult EFL Classes
Defence status: DEFENDEDMihulková, Šárka (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014)Date of defense: 30. 5. 2014Tato práce řeší otázky výuky věčných začátečníků v kurzech anglického jazyka pro dospělé. Zaměřuje se na popis faktorů, jež mohou mít vliv na stagnaci procesu učení u této skupiny žáků, a snaží se zjistit, do jaké míry se ...