Vyprávění rodičů dětem o škole
Family Stories about school
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/44524Identifiers
Study Information System: 106326
Collections
- Kvalifikační práce [19128]
Author
Advisor
Referee
Kučera, Miloš
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
31. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
rodinný příběh, transmise kultury, místo školy v rodině, vyprávěníKeywords (English)
family story, transmission of culture, school, narrativeBakalářská práce je zaměřena na vyprávění, která povídají rodiče svým dětem. Vyprávění je zaměřeno na oblast školy a školního prostředí. V teoretické části práce seznamuje čtenáře nejprve s tím, jaký význam má vyprávění v našem životě. V textu jsou citovány názory a teorie odborníků, kteří se daným tématem dlouhodobě zabývají. Dále představuje další důležité oblasti související s tématem práce - zabývá se významem rodiny, mezigeneračním přenosem, rodinnými příběhy a rodinnými mýty. Druhou významnou část práce tvoří vlastní empirický výzkum. Cílem výzkumu je snaha zachytit obraz školy předávaný mezi generacemi a dále zachytit, jakou funkci plní rodinný příběh v případě školního materiálu. Pro naplnění výzkumného záměru nám posloužily písemné texty dětí, které vyprávějí o tom, co jim jejich rodiče vyprávěli o škole. Sebrány a následně analyzovány byly slohové práce žáků šesti tříd druhého stupně dvou vybraných základních škol. Analýza dat ukázala, že rodiče prostřednictvím vyprávění o škole sdělují a předávají svým dětem něco velmi významného, důležitého a hodnotného. Z výzkumu vyplynulo, že rodinný příběh je vyprávěn a že slouží ke kohezi rodiny. Dále se ukázalo, že děti mají právo na to být zlobivé, že občasné zlobivé dítě je dítě radostné a šťastné. V neposlední řadě bylo zjištěno, že škola je dle...
This bachelor thesis is focused on the narrative, which parents of their children tell. The narrative is focused on the area schools and school environment. The theoretical part of the thesis introduces the reader first with the importance of storytelling in our lives. In the text are cited ideas and theories of experts, who are interested in the topic a long time. Next is another important area of work related to the topic - chapter about the significance of family, intergenerational transmission, family stories and family myths. Another important part is the empirical research. The aim of our research is effort to capture the image of the school passed between generations and capture which functions fulfill family story in the case of school material. Written text of children, who talk about what their parents told them about school, served to fulfill our research plan. Pupil's essays were collected and analyzed. There were six classes of second-degree of two selected primary schools. Analysis of data showed that the family story is told and serve to family cohesion. Furthermore, it appeals that children have to right to be naughty. Child who is naughty occasionally, it is joyous and happy. Finaly, it was found that the school is important and significant for family, but parents also show your...