Kompetence pedagoga a jeho úloha v procesu socializace osobnosti
Teacher's Competence and its Role in the Process of Personality Socialization
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/44510Identifiers
Study Information System: 117998
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Blažej, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
socializace, kompetence pedagoga, pedagogické dokumenty, vzdělávání, RVPKeywords (English)
socialization, pedagogical competencies, pedagogical documents, education, RVPBakalářská práce se zabývá kompetencemi pedagoga v procesu socializace osobnosti žáků a studentů. Teoretická část práce zkoumá socializační procesy v různých vývojových fázích člověka a zároveň analyzuje možnosti ovlivnění socializace prostřednictvím vzdělávání a význam socializace z pohledu učitele. Část praktická analyzuje klíčové pedagogické dokumenty (školský zákon, Bílá kniha, rámcové vzdělávací programy, standardy ISSA a RWCT) a objasňuje, jak jsou vymezeny kompetence učitele vzhledem k socializaci žáků. Práce kritizuje terminologickou nejednotnost v pojetí kompetencí a neurčitost pedagogických dokumentů v pojetí a formulaci kompetencí. Možností řešení ovšem zůstávají tzv. standardy učitele. Práce rovněž předkládá hodnocení socializace na jednotlivých stupních vzdělávání (primární, sekundární, terciární).
The bachelor thesis deals with the key pedagogical competencies in connection with the process of socialization. The thesis explores conditions and developments of education system related to particular phases of personality development. The theoretical part of thesis explores the process of personality socialization in the education process. The practical part provides an analysis of some pedagogical documents (legislative documents, Bílá kniha, RVP, standards ISSA and RWCT) and explores the suggested definitions of pedagogical competencies. The thesis criticizes the vagueness and indefiniteness of competencies in the academic discussion of competencies, the solution of this problem may consist in standards like ISSA.