Animum tali ratione tenere. Komunikační strategie v I.knize Lucretiova naučného eposu De rerum natura.
Animum Tali Ratione Tenere.The Communication Strategy in the First Book of Lucretius'Didactic Epic De Rerum Natura.
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/44327Identifiers
Study Information System: 91405
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Bažil, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Latin Studies - Classical Greek
Department
Institute for Greek and Latin Studies
Date of defense
10. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Komunikační strategie, Didaktický epos, De rerum natura, Lucretius, Memmius, AdresátKeywords (English)
Communication strategy, Didactic epic, De Rerum Natura, Lucretius, Memmius, AddresseeBakalářská práce analyzuje prostředky komunikační strategie v první knize Lucretiova didaktického eposu De rerum natura, přičemž metodologicky vychází z komunikačního modelu založeného na několika rovinách literární komunikace. Pozornost je věnována zdrojům autority mluvčího ztvárněného v textu, síle, již připisuje řeči, a pak dílčím prostředkům, které pomáhají zvýšit komunikační potenciál textu, především podobám v textu ztvárněného adresáta. Problém jeho konkrétnosti stejně jako způsob, jakým mluvčí v textu posuzuje jeho schopnost a ochotu něco se naučit, jsou chápány jako důležité faktory ovlivňující vnímání textu reálným čtenářem. Různé role, kterými je adresát obdařen a které jsou utvářeny metaforami a přirovnáními, jsou zkoumány jako prostředky, jimiž mluvčí v textu vyjadřuje své pojetí procesu učení.
The bachelor thesis analyzes the means of the communication strategy in the first book of Lucretius' didactic epic De Rerum Natura and its methodological approach is based on a communication model consisting of several levels of literary communication. Attention is paid to the sources of authority of the speaker portrayed in the text, to power he assigns to language and then to partial devices which help to increase communication potential of the text, primarily to images of the addressee portrayed in the text. Problem of his concreteness as well as the manner in which the speaker judges his ability and willingness to learn are considered to be important factors influencing the perception of the text by real reader. Various roles made up of metaphors and similes which the addressee is endowed with are examined as the ways in which the speaker in the text expresses his conception of a learning process.