Metody psychohygieny učitelů speciálních škol v ČR
Methods of the Mental Hygiene for Teachers of Special Schools in the Czech Republic
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43792Identifiers
Study Information System: 111318
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Krykorková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
18. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Psychohygiena, metody psychohygieny, profese učitele, speciální základní škola, specifika práce učitele na speciální ZŠ, syndrom vyhořeníKeywords (English)
Mental Hygiene, Methods of Mental Hygiene, Teaching Profession, Special Grammar Schools, Specifics of the Teacher's Work in the Special School, Burnout SyndromeMetody psychohygieny učitelů speciálních škol v ČR Abstrakt Bakalářská práce je teoretickou studií, doplněnou o ilustrativní přepis rozhovorů s pedagogickými pracovníky vybrané speciální školy. Obsahuje vysvětlení pojmů psychohygiena, stres a syndrom vyhoření v kontextu profese učitele. Zabývá se zátěží působící na pedagogy, typickou pro školní prostředí. Představuje metody psychohygieny vhodné pro využití učiteli na speciálních školách. V práci je také navrženo dělení těchto metod a jejich stručné popisy. Dále je v práci shrnuto, jakým způsobem je péče o duševní zdraví učitelů začleněna do legislativy České republiky. Závěrečná kapitola je věnována tvorbě otázek k plánovaným rozhovorům a jejich stručnému přepisu. Klíčová slova Psychohygiena, metody psychohygieny, profese učitele, stres, syndrom vyhoření, speciální škola
Methods of the Mental Hygiene for Teachers of Special Schools in the Czech Republic Abstract This Bachelor's Thesis is the theoretical study, including illustrative transcripts of interviews with educators from a selected special school. It contains the description of main terms like mental hygiene, stress and burn-out syndrome in a context of pedagogical profession. It solves the mental strain of educators which is typical for the working environment at a school. There are presented methods of mental hygiene appropriate for special school's teachers. In the thesis there is also presented dividing of these methods and their short descriptions. Further there is a summary of how methods of mental hygiene are integrated for educators in the legislation of the Czech Republic. The last part contains questions and transcripts of interviews. Keywords Mental hygiene, Methods of the metal hygiene, Profession of teachers, stress, burn-out effect, special schools