Koncertní melodramy Zdeňka Fibicha
Concert Melodramas of Zdeněk Fibich
dizertační práce (NEOBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43675Identifikátory
SIS: 103079
Katalog UK: 990015588030106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [23978]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kopecký, Jiří
Jakubcová, Alena
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Hudební věda
Katedra / ústav / klinika
Ústav hudební vědy
Datum obhajoby
21. 5. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Neprospěl/a
Tato práce je příspěvkem k dosud málo probádané problematice českého koncertního melodramu, který v prtběhu svého dlouholetého vývoje získal v souvislosti s úzkou vazbou na českou literaturou a vývoj českého uměleckého přednesu vlastní charakteristiku, odlišnou od melodramu německého, s nímt má společné kořeny. Práce shrnuje stav pramenné základny a literatury o českém koncertním melodramu i výsledky dosavadních diskusí o základních otázkách podstaty melodramu jako uměleckého druhu (tj. motností synkretického spojení znějícího slova a hudby a uspokojivého hudebně formálního řešení v tánru koncertního melodramu). Ústředním tématem práce je šest koncertních melodramt Zdeňka Fibicha, které představují prvotní východisko vývoje českého koncertního melodramu. Na základě jejich všestranné analýzy charakterizuje jejich kvality a specifika v kontextu dobového evropského i domácího rozvoje tohoto tánru.
This work aims to explore a hitherto neglected set of issues concerning Czech concert melodrama which during its lengthy evolution, closely bound up with Czech literature and the development of a Czech recitation style, came to acquire characteristics of its own which distinguish it from German melodrama, with which it nevertheless shares common roots. The work gives a comprehensive account of source materials and commentaries on Czech concert melodrama and also of recent conclusions about the essential nature of melodrama as an artistic category (specifically a syncretic, equal fusion of music and the spoken word as well as the satisfactory artistic adaptation of musical forms to the genre of concert melodrama). The work is primarily concerned with the six concert melodramas by Zdeněk Fibich, which serve as a starting point for the subsequent evolution of Czech concert melodrama. Using multi-faceted analysis it defines their specific qualities and details within the context of the contemporary European and native Czech development of this particular genre. Klíčová slova: melodram - český koncertní melodram - Zdeněk Fibich. Key words: melodrama - Czech concert melodrama - Zdeněk Fibich.