Výtvarně dramatické pojetí VV na 1.st.ZŠ
Art and Drama Concept in Primary School
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43632Identifikátory
SIS: 98120
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Machalikova, Jana
Oponent práce
Špičková, Kateřina
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
22. 5. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
dramatická výchova, metoda, projekt, lidské tělo, akce, lidové tradice, výtvarná výchova, sociální a osobnostní rozvojKlíčová slova (anglicky)
drama education, method, project, human body, action, folk traditions, art education, social and personality developmentPředkládaná diplomová práce zkoumá možnosti výtvarné dramatiky formou projektového vyučování na 1. stupni ZŠ. Teoretická část charakterizuje dítě mladšího školního věku, druhy komunikaci ve třídě a roli učitele. Zabývá se metodami a prostředky výtvarné a dramatické výchovy, které se v procesu výtvarné dramatiky propojují. Blíže vymezuje obor artefiletiky jako východiska alternativního výtvarného procesu. Praktická část podrobně popisuje jednotlivé části projektu využívající techniky výtvarné dramatiky k pochopení symboliky a obřadnosti lidových tradic. Autentický zážitek z dramatické hry nebo jiné tělesné akce by měl děti motivovat k vlastní výtvarné tvorbě. Měl by přispět k jejich estetickému, osobnostnímu a sociálnímu rozvoji. KLÍČOVÁ SLOVA: výtvarná dramatika, projektové vyučování, lidové tradice, symbolika, estetické cítění, sociální a osobnostní rozvoj
Presented thesis investigates the possibilities of art drama in the form of project teaching at elementary level of primary schools. The theoretical part characterises a child of a younger school age, types of communication in the classroom and the role of a teacher. It deals with methods and means of art and craft and drama lessons which interlace in the process of art drama. It defines the subject of artfiletics as a starting point of an alternative art process. The practical part describes in detailes individual parts of the project using technicques of art drama to understand symbolics and ceremoniality of folk traditions. Authentic experience of drama play or different physical action should motivate children to their own art creations. It sould be benficial to their aesthetic, personality and social development. KEYWORDS: Art drama, project teaching, folk traditions, symbolics, aesthetics perception, social and personality development