Charakteristika výchovného stylu současné české rodiny
Characteristic educational style at contemporary Czech families
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43626Identifiers
Study Information System: 95739
Collections
- Kvalifikační práce [18095]
Author
Advisor
Referee
Voda, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
rodina, výchova, mezigenerační proměna, výchovný stylKeywords (English)
family, education, intergenerational change, educational styleDiplomová práce se zabývá výchovným stylem v současné české rodině. Cílem práce je zjistit jak se výchovný styl rodiny mění z generace na generaci, jaké podněty ho ovlivňují a jak se mění úroveň vztahu mezi rodičem a dítětem. V teoretické části se autorka zabývá pojmem rodina, generace a výchovný styl. Ve výzkumné části autorka zjišťuje, že výchovný styl současných rodičů je liberálnější než výchovný styl předchozí generace. Dochází k posunutí vztahu rodič-dítě do partnerské roviny. V tomto vztahu se rozvíjí pozitivní přístup rodičů k dítěti a zvyšuje se otevřenost v kladení otázek, kde neplatí tabu. V důsledku toho dochází k proměně vztahu učitel- žák, ve kterém autorka sleduje obdobně změny jako ve vztahu rodič-dítě. Závěr práce potvrzuje naplnění cíle hypotézy výzkumné části. KLÍČOVÁ SLOVA: rodina, výchova, mezigenerační proměna, výchovný styl
This Diploma Thesis deals with the style of education in contemporary Czech family. The aims of this thesis are to ascertain how educational style diverge in generations, which stimuli affect it and determine the changes in relationship between parent and child. In the theoretical part of the paper the terms family, generation and educational style are defined. The practical part reveals the fact that education style of contemporary parents is more liberal than the one of previous generation. Thus, the shift from parent-child to partner relationship can be observed. This relationship supports the parent's positive attitude towards their child and frankness in mutual discussions. A result of previous statement is also the change of teacher-pupil realtionship where the similar stimuli can be observed. The conclusion passage confirms the veracity of aim of this thesis and hypotheses from the practical parts. KEYWORDS: family, education, intergenerational change, educational style