Problematika odkladu školní docházky v Kladně
Issues of postponement of school attendance in the town of Kladno
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43607Identifiers
Study Information System: 96397
Collections
- Kvalifikační práce [18712]
Author
Advisor
Referee
Stará, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Odklad školní docházky, školní zralost, školní připravenost, zápis do prvních tříd, pedagogická diagnostika, dítě předškolního věku, dítě mladšího školního věku, pedagogický výzkumKeywords (English)
School suspension, school readiness, school preparedness, school registration, pedagogical diagnosis, preschool - age child, youngerschool - age child, pedagogical researchDiplomová práce, která se zabývala problematikou odkladu školní docházky v Kladně, zmapovala kladenský region v období čtyř let, poukazuje na nárůst odkladů školní docházky v roce 2011 o cca šest procent oproti průměru předchozích tří let. Za pomoci zvolených výzkumných metod dotazníkového šetření, pozorování a analýzy získaných dat jsme potvrdili stanovenou hypotézu, že nejčastěji oslabenými složkami osobnosti u dětí v Kladně jsou sociální zralost, která upozornila hlavně na problémy spojené se sebeobsluhou a navazováním kontaktů s vrstevníky a psychická zralost, která poukazuje na to, že se u dětí nejčastěji objevují řečové nedostatky a neschopnost soustředit se na školní výuku. Dále jsme došli k závěru, jenž poukazuje na to, že odklad školní docházky bývá častěji udělen chlapcům, což uvádí i teorie (Langmeier, J., Krejčířová, D. 2006 a ÚIV). Důležitý však je měsíc narození, který také rozhoduje o vstupu do první třídy. Proto jsme v závěru práce, která obsahuje celkové shrnutí, upozornili na problematické oblasti a navrhli další možná témata, která je třeba podrobit následnému zkoumání.
The thesis is mapping the region of Kladno in period of 4 years and is pointing to an increase of school suspension in 2011by about six percent, compared to the average in previous three years. With help of used research methods, interviews and data analysis, we have confirmed and determined a hypothesis, that the most weakened components of children's personalities in Kladno are connected to social maturity, which pointed out self- sufficiency problems and problems with making contacts with peers. At the field of mental maturity we detected speech defects and inability to focus on classwork. Also we concluded that school suspension is more frequently granted to boys. This is pointed out in the theory of Langmeier, J., Krejčířová, D. 2006 and ÚIV. However, the month of birth, which also determines accession to the school, is important. At the end of our thesis, which contains general summary, we highlighted the uncertain areas and we suggested other possible topics, which needs to be further investigated.