Humanismus Přemysla Pittera a jeho přínos výchovy k hodnotám na 1. stupni základní školy
Přemysl Pitter's humanism and his contribution to the education of values at the primary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43601Identifiers
Study Information System: 96485
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Loudová Stralczynská, Barbora
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Přemysl Pitter, humanismus, výchova k hodnotám, projektKeywords (English)
Premysl Pitter, humanism, values education, projectNÁZEV: Humanismus Přemysla Pittera a jeho přínos výchovy k hodnotám na 1. stupni základní školy ABSTRAKT: Cílem této diplomové práce je zprostředkovat žákům 1. stupně ZŠ základní informace o myšlenkách a aktivitách Přemysla Pittera. Teoretická část představuje především historické a biografické údaje, umožňující porozumět životním hodnotám Přemysla Pitera a základnímu kontextu jeho života. Praktická část je postavena na projektu, který žákům 5. ročníku 1. stupně ZŠ umožňuje pronikat do Pitterova života a skrze vlastní zážitky pochopit jeho životní postoje, a tím i jeho životní hodnoty. Z reflexe projektu vyplývá, že žáci porozuměli hodnotám Přemysla Pittera i souvisejícím historickým událostem a jeho výjimečnosti a odvaze. Samostatně pak tyto poznatky formulovali ve vlastní knize, která byla výstupem projektu. Cíl práce i projektu byl splněn. KLÍČOVÁ SLOVA: Přemysl Pitter, humanismus, výchova k hodnotám, projekt
TITLE: Přemysl Pitter's humanism and his contribution to the education of values at the primary school ABSTRACT: The aim of the thesis is to provide basic information about Přemysl Pitter's ideas, thoughts and activities. The theoretical part depicts mainly historical and biographical events to enable the understanding of the life values of Přemysl Pitter and the main context of his life. The practical part is based on a project that enables 5th grade elementary school students to penetrate into Pitter's life and to understand his life approach and values through their own experiences. We conclude with reflections from the project that students made sense of Přemysl Pitter's values and the historical events connected with his life, as well as Pitter's uniqueness and courage. On their own the pupils put the information together into a book, which is the output of their project. The aim of the thesis and the project has been accomplished. KEYWORDS: Přemysl Pitter, humanism, values education, project