Pozice seniorů ve vzdělávání
Position of elders in education
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43120Identifiers
Study Information System: 108042
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Reichel, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
7. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
senior, vzdělávání, motivace, instituce, diskriminaceKeywords (English)
senior, education, motivation, institutions, discriminationPředkládaná bakalářská práce se zabývá vybranými aspekty vzdělávání seniorů. Primárně se zaměřuje na rozbor docility seniorů a na demografickou situaci v České republice. Je rozdělena do čtyř kapitol, které pojednávají o pozici seniorů ve společnosti, o změnách docility spojených se stářím, o motivaci ke studiu a o univerzitách třetího věku. Aktivní účast na vzdělávacím procesu má pozitivní dopad na duševní kondici každého jedince. Práce si klade za cíl zachytit problémy, které vyvstávají v oblasti docility vsouvislosti s postupujícím věkem. Dalším cílem je porovnání nabídky kurzů univerzit třetího věku vzhledem k jejich oborovému zaměření. Práce rovněž zmiňuje negativní sociální jevy, které ztěžují seniorům jejich snahu o seberealizaci. Klíčová slova: senior, vzdělávání, motivace, instituce, diskriminace, docilita, univerzity třetího věku
The presented bachelor thesis deals with selected aspects of education of elders. It focuses primarily on the analysis of docility of elders and the demographical situation in the Czech Republic. The paper is divided into four chapters, which deal with the position of elders in the society, the changes of docility linked with age, motivation to study and universities of the third age, respectively. Active involvement in educational process has a positive impact on mental condition of every individual. The aim of this thesis is to capture problems which arise in the sphere of docility in connection with proceeding age. A further target is the comparison of course offers of universities of the third age with regard to their branch specialization. The thesis also mentions negative social phenomenons, which complicate elders' efforts for self-realization. Key words: elders, education, motivation, institutions, discrimination, docility, universities of the third age