Problematika hodnot ve vzdělávání v postmoderní společnosti na počátku 21. století
Issues of Values of Education in Postmodern Society in the Early 21st Century
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43110Identifiers
Study Information System: 92383
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Reichel, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
7. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Hodnota, vzdělávání, výchova, hodnota vzdělání, postmoderna, postmodernismus, pluralita, pluralismus, dekonstrukce, výchovné cíle, vědění, filozofieKeywords (English)
Value, education, value of education, postmodern, postmodernism, plurality, pluralism, deconstruction, educational objects, knowledge, philosophyCílem práce je nastínit problematiku současného pojetí hodnot v postmoderní společnosti a identifikovat důsledky tohoto pojetí pro vzdělávání a výchovu. Práce se pokouší analyzovat současnou pluralitní společnost na základě literatury relevantní k danému tématu. Práce se zabývá otázkou, zda a za jakých podmínek je možné stanovit celospolečensky platné hodnoty a zda je lze začlenit do procesu vzdělávání a výchovy. Text je členěn do dvou kapitol, první z nich se zabývá problematikou postmoderní společnosti, pluralismu a filozofické dekonstrukce a pokouší se uvést souvislosti se vzděláváním a výchovou. Druhá kapitola je zaměřena na otázku hodnot, současných výchovných cílů a poslední část kapitoly je věnována hodnotě vzdělání v současné společnosti. Klíčová slova: Hodnota, vzdělávání, výchova, hodnota vzdělání, postmoderna, postmodernismus, pluralita, pluralismus, dekonstrukce, výchovné cíle, vědění, filozofie.
The aim of the thesis is to outline the issues of current conception of values as moral standards in postmodern society and to identify the consequences of this conception for education. The thesis tries to analyze current pluralist society on the base of literature, which is relevant to given subject. The thesis deals with a question, if and under what conditions is possible to determine socially valid values and if is possible to integrate them into the process of education. The text is divided into two chapters, the first of them deals with issues of postmodern society, pluralism and philosophical deconstruction and tries to indicate relations with education. The second chapter is focused on the problem of values, current educational objectives and the last part of this chapter is focused on the authority of education in current society. Key words: Value, education, value of education, postmodern, postmodernism, plurality, pluralism, deconstruction, educational objects, knowledge, philosophy.