Anglizismen in der deutschen Mediensprache
Anglicisms in German Media
Anglicismy v jazyce německých médií
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/42914Identifiers
Study Information System: 106491
Collections
- Kvalifikační práce [18712]
Author
Advisor
Referee
Haupenthal, Thomas Maria
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
English Language Oriented at Education - German Language Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
German
Grade
Very good
Keywords (Czech)
anglicismy, etymologie, lingvistika, jazyková integrace, médiaKeywords (English)
anglicisms, etymology, linguistics, language integration, mediaNázev práce: Anglicismy v jazyce německých médií Klíčová slova: anglicismy etymologie lingvistika jazyková integrace média Tato bakalářská práce zkoumá výskyt anglicismů v německém deníku Süddeutsche Zeitung, přičemž se zaměřuje na sportovní a politickou rubriku. Cílem práce je nastínit, jak často a v jaké formě jsou anglicismy v daných rubrikách využity a do jaké míry jsou v německém jazyce integrovány. Tato práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. První kapitola teoretické části definuje a vymezuje pojem anglicismus. Druhá se zabývá historickým vývojem německého jazyka včetně cizojazyčných vlivů. Třetí kapitola popisuje anglicismy z hlediska ortografického, morfologického, lexikologického, syntaktického a stylistického. Poslední kapitola teoretické části představuje deník Süddeutsche Zeitung. Praktická část práce je založena na studii deníku Süddeutsche Zeitung. První kapitola zkoumá vybrané anglicismy ze sportovní rubriky, druhá z rubriky politické, a to z hlediska etymologického a lingvistického s ohledem na jejich integritu v německé slovní zásobě. Závěr práce shrnuje výsledky studie.
Title: Anglicisms in German Media This bachelor thesis examines the occurrence of Anglicisms in the German daily newspaper Süddeutsche Zeitung with the focus on the sport and political section. The aim of this thesis is to outline the frequency and the form in which Anglicisms are employed in the sections in question and to what extent they are integrated in the German language. This thesis is divided into a theoretical and a practical part. The first chapter of the theoretical part defines and delimitates the term Anglicism. The second chapter deals with the historical development of the German language including the influences of foreign languages. . The third chapter describes Anglicisms from the point of view of orthography, morphology, lexicology, syntax and stylistics. The last chapter of the theoretical part introduces the daily newspaper Süddeutsche Zeitung. The practical part is based on the research of the daily Süddeutsche Zeitung. The first chapter examines selected Anglicisms from the sport section, the second chapter from the political section. They are examined from the etymological and linguistic point of view with respect to their integration in the German lexicon. Conclusion summarizes the outcome of this study. Key words: anglicisms etymology linguistics language integration media