Obraz Jana Palacha v české kultuře
The picture of Jan Palach in czech culture
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/42729Identifikátory
SIS: 93909
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Činátl, Kamil
Oponent práce
Wiendl, Jan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav české literatury a komparatistiky
Datum obhajoby
17. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
kulturní obraz, Jan Palach, Kristus, Jan Hus, oběť, ticho, pohřebKlíčová slova (anglicky)
cultural image, Jan Palach, Christ, Jan Hus, victim, sacrifice, silence, funeralPráce se věnuje analýze kulturního obrazu Jana Palacha a to především analýze symbolů a mýtů, jejichž prostřednictvím je tento obraz konstruován. Hlavní pozornost věnuje pojmu oběť - soustředí se na připodobnění Jana Palacha archetypům oběti Krista a mladých mučedníků. Ve druhé části je Jan Palach analyzován jako oběť národní. Pozornost je zaměřena na spojení Palacha s Janem Husem a zařazení Palachova pohřbu mezi specifickou tradici českých pohřbů jako tichých národních demonstrací. Autorka postupovala metodou analýzy diskurzu. Při práci využívá nejen textových materiálů (krásné i faktografické literatury), ale opírá se i o fotografické a dokumentární filmové záběry.
This thesis deals with cultural image of Jan Palach. It focuses especially on symbols and myths contributing to construction of this image. The main emphasis is given on the concept of sacrifice - the study analyzes comparisons of Jan Palach to archetypes of Jesus Christ and young martyrs. In the second part author analyzes national dimension of Palach's cultural image. She deals with comparison of Palach to Jan Hus and analyzes Palach's funeral as a part of tradition of Czech public funerals - quiet national demonstrations. The methodology of the study is discourse analysis, which is applied not only on texts (fiction and nonfiction), but also on photographic and film footage.