Funkce a autorita rodinných rituálů ve Vietnamu v 17.-19. století, manuál rodinných obřadů Thọ mai gia lễ
The Function and Authority of Family Rituals in Vietnam during the 17-19th centuries, Manual of Family Rituals Thọ mai gia lễ
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/42710Identifiers
Study Information System: 98512
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Slavická, Binh
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Ethnology
Department
Institute of Ethnology
Date of defense
19. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Vietnam, rodinné obřady, konfucianismusKeywords (English)
Vietnam, family rituals, confucianismManuály rodinných obřadů byly liturgické texty, jejichž cílem bylo rozšířit konfuciánskou doktrínu do každodenního života běžného obyvatelstva. Tato práce se představuje prostředí a okolnosti, v nichž jednotlivé dochované manuály vznikaly a rozvíjely se a následně povahu samotných vietnamských manuálů. Další část textu se zabývá analýzou pohřebních obřadů v nejrozšířenějím manuálu rodinných obřadů ve Vietnamu Thọ mai gia lễ. Cílem je porovnání vietnamského textu s nejznámější předlohou manuálů zabývajích se rodinnými obřady - Manuálem rodinných obřadů neokonfuciánského filozofa Zhu Xiho, zachytit jednotlivé odlišnosti a interpretovat je.
Family ritual manuals were lithurgical texts whose aim was proliferation of Confucian doctrine into the daily life of Vietnamnese population. This thesis describes the environment and circumstances under which the individual manuals originated and developed, and subsequently the nature of the Vietnamese manuals themselves. The following part of the thesis analyses funeral rituals in the most common family rituals manual in Vietnam, Thọ mai gia lễ. The aim is to compare the Vietnamese text with the best known model for manuals devoted to family rituals - the Family Rituals Manual by Neoconfucian philospher Zhu Xiho, and to expose and interpret the identified differences.