Hodnota vzdělání z pohledu žáků různých typů škol
Value of education from the perspective of pupils of different types of school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/42655Identifikátory
SIS: 96745
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Tvrzová, Ivana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Učitelství pedagogiky
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
17. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
hodnoty, hodnota vzdělání, socializace, rodina, vztahy s rodiči, focus groups, skupinový rozhovor, kódování, obecná hodnota vzdělání, osobní hodnota vzděláníKlíčová slova (anglicky)
values, the value of education, socialization, family, relationships with parents, focus groups, coding, general value of educational, personal value of educationRESUMÉ Hodnoty - konkrétně i hodnoty vzdělání, jsou tématem, které by se dalo nazvat nadčasovým. Stejně jako se měnily historické epochy, měnilo se i pojetí hodnot vzdělání. Jeho kořeny nalezneme již v antickém Řecku, aktuální je však i v dnešní době. V této diplomové práci jsme se tomuto témtu chtěli věnovat. Úvodní - teoretická část - byla zaměřena na obecné hodnoty z pohledu různých vědeckých disciplín. V následující části byly přiblíženy pojmy systém hodnot, jejich hierarchizace a hodnotová orientace. Nebyla opomenuta ani témata související se socializací a předáváním hodnot, převážně v rodině. K tomu neodmyslitelně patří i vztahy s rodiči a styly výchovy. Nevyhnuli jsme se ani tématům specifik vnímání morálních norem u adolescentů, volby jejich profesní přípravy a pojmům vzdělání a vzdělávání. Praktická část se již věnuje metodologii výzkumu, uskutečňování rozhovorů a jejich kódování podle předem stanovených kritérií. Po této analýze se práce zabývá srovnání jednotlivých výpovědí studentů v rámci jednotlivých tříd i škol navzájem. Výsledkem jsou závěry, které sumarizují a porovnávají obecné i osobní pohledy na hodnotu vzdělání. Hodnota vzdělání je fenoménem, který je přítomen a reflektován všemi aktéry výzkumu na navštívených středních školách. Přístup ke vzdělání se liší na základě výchovy v rodině,...
Values, especially the value of education, can be called a timeless theme. Changing historical periods brought about changes in the concept of educational value. Originating in Ancient Greece, the concept of educational value is as relevant as ever even today. This paper is devoted to this topic. In the Introduction - theoretical part - we aimed to look at the common values from the perspective of different disciplines. The following part discusses such terms as the system of values, its hierarchy and value orientation. This thesis also focuses on socialization and transmission of values, mostly in the family. This inherently includes parent-child relationships and educational styles. We did not avoid the issues of perceptions of moral standards specific to adolescents, their choice of vocational preparation etc. Also mentioned are the concepts related to education and educating. In the practical part, we discuss research methodology, conducting the interviews and their coding according to predetermined criteria. After this analysis, the thesis deals with the comparison of personal students' testimonies across individual classes as well as entire schools. The results of the research are presented in the Conclusion, which summarizes and compares the general and personal views on the value of...