Management v preprimárním vzdělávání: proměny a souvislosti
Management of pre-primary education: transformation and context
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/42624Identifikátory
SIS: 119666
Katalog UK: 990015013250106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [6857]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hájková, Vanda
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích
Katedra / ústav / klinika
Katedra řízení a supervize v soc. a zdrav. organizacích
Datum obhajoby
13. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
předškolní vzdělávání, management, mateřská škola, kurikulum, styl řízeníKlíčová slova (anglicky)
preschool education, management, kindergarten, style of managementPředškolní vzdělávání jakkoli není úplně doceněno, je velmi důležitou a hlavně neoddělitelnou součástí vzdělávacího systému. Kvalita pedagogicko-výchovné práce v mateřské škole se odrazí i v připravenosti dítěte na základní školu. Kvalitní mateřská škola s dobrým vzdělávacím programem je výsledkem úsilí všech pracovníků zařízení a management takovéto školy má na úspěšném výsledku nezanedbatelný podíl. Diplomová práce se zabývá specifiky řízení mateřské školy a přístupem ředitelů/ek k jednotlivým složkám managementu. Teoretická část se věnuje jednak vysvětlení a definování pojmů z oblasti managementu a také ukotvení a vývoji předškolního vzdělávání v celém vzdělávacím systému v České republice. V praktické části se diplomová práce věnuje hledání souvislostí mezi vzdělávacím programem mateřské školy a stylem jejího řízení. Cílem práce bylo zjistit, jaké skutečnosti mají vliv na styl řízení v mateřské škole, zda došlo v ke změnám v podmínkách řízení mateřských škol a jaké jsou souvislosti mezi kurikulem, klimatem a řízením MŠ. Pro naplnění cílů práce jsem použila kombinaci kvantitativního a kvalitativního přístupu k výzkumu. Výzkum probíhal v základním výzkumném vzorku šesti mateřských škol s různými kurikuly. V základním vzorku jsem realizovala na základě vyplněných dotazníků rozhovory s ředitelkami...
Preschool education is quite underestimated but it is an important and integral part of the educational system. The quality of education in kindergartens is reflected in the preparedness of children entering elementary school. A top class kindergarten, with a sound educational program is the result of the efforts of all its employees. The management of such a kindergarten plays a significant role in its success. This thesis deals with specific management of kindergartens and the approach of the headmaster to individual elements of management. The theoretical part consists of management terminology definitions and explanations and the placement kindergarten education in the scope of the Czech educational system and its development. The practical part of this thesis is dedicated to discovering the relationships between the educational programs in kindergartens with the style of their management. The goal of this work was to discover, what factors effect the style of kindergarten management, if there has been a change in the conditions of kindergarten management, and what is the relationship between the curriculum, climate and management of kindergartens. In order to fulfil the goals of this thesis I utilised both a quantitative and a qualitative approach to my research. The research took place within...