eTwinning - od partnerství ke komunitě škol v Evropě
eTwinning - from the Partnership to the Community for Schools in Europe
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/42607Identifiers
Study Information System: 96738
Collections
- Kvalifikační práce [23212]
Author
Advisor
Referee
Burešová, Karolína
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Education
Department
Department of Education
Date of defense
17. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
eTwinning, celoživotní učení, Comenius, Erasmus pro všechny, mezinárodní partnerství škol, evropská komunita škol, vzdělávací projekt, informační a komunikační technologie, prostředí Twinspace, pracovní plocha učiteleKeywords (English)
eTwinning, lifelong learning, Comenius, Erasmus for All, international school partnership, community for school in Europe, pedagogical project, information and communication tools, Twinspace, Teacher DesktopDiplomová práce se zaměřujeme na evropskou aktivitu eTwinning a její implementaci do vzdělávacího systému. V teoretické části této práce je nejprve charakterizována tato aktivita a její základní principy, dále také její vzdělávací cíle a způsob řízení. Důraz je kladen také na její postavení v rámci koncepce celoživotního učení. Práce nastiňuje vývoj aktivity eTwinning od jejího zahájení v roce 2005 až doposud. Popisuje původní směr, kterým se aktivita ubírala na začátku, a blíže definuje také postupné přeměny, ke kterým v průběhu jejího vývoje docházelo. Praktická část je věnována hlavním internetovým nástrojům, které eTwinning nabízí svým uživatelům, a jejich bližšímu popisu. V závěru je zařazena ukázka tří projektů eTwinning, které patří mezi příklady dobré praxe v ČR. Hlavním cílem této diplomové práce je podrobné představení evropské aktivity eTwinning v co nejširším kontextu a z různých úhlů pohledu. Veškeré informace byly čerpány z relevantní literatury a dalších informačních zdrojů.
The diploma thesis focuses on a European activity eTwinning and its implementation within the system of education. The theoretical part of the thesis introduces the activity and its main principles, as well as its goals and management. The emphasis is also put on its position within the conception of lifelong learning. The thesis presents the development of the activity since its lunch in 2005 until now, describes its original direction to be followed at the beginning as well as the gradual changes that happened during its further implementation. The practical part defines the main internet tools offered by eTwinning to its users and describes those in detail. In the last part, three eTwinning projects are presented as good practice examples from the Czech Republic. The main aim of the diploma thesis is to present the European activity in as broad context as possible and from different points of view. All the data used are based on relevant literature and other sources.