Řecké divadlo jako architektonická památka
Greek theatre as architectonic monument
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/42489Identifikátory
SIS: 123547
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Stančo, Ladislav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Klasická archeologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro klasickou archeologii
Datum obhajoby
18. 6. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
řecké, divadlo, architektura, památky, antickéKlíčová slova (anglicky)
Greek, theatre, architecture, monuments, ancientTato bakalářská diplomová práce se zabývá architekturou řeckých divadel. Seznamuje nás nejen s architektonickými prvky v rámci výstavby divadel v jednotlivých oblastech, které Řekové obývali, ale také i se vznikem a vývojem divadelních představení. Divadla jsou v každé kapitole členěna abecedně na divadla řecká, maloasijská, Velkého Řecka a řecko- římská. U každého divadla je podán popis výstavby a zásadních změn, jakými byly přestavby a úpravy během helénistického a římského období. V příloze jsou znázorněny půdorysy divadel, dle nichž si můžeme udělat konkrétní představu o jednotlivých vývojových fázích. Závěr práce je věnován hercům, sboru a jejich přednesu, maskám a krojům. Důležitou součástí divadel byla i jejich dekorace, samotné obecenstvo a vstupenky. V závěru také sledujeme vývoj řeckému mimu, který se stal velmi oblíben v jižní Itálii a na Sicílii, kde se označovaly za tzv. flyaky. Klíčová slova: divadlo, theatron, skéné, orchéstra
This bachelor thesis deals with the architecture of Greek theaters. It informs us not only with architectural elements in the construction of theaters in different areas inhabited by Greeks, but also with the emergence and development of theater performances. The theatre are in each chapter divided alphabetically in Greek theater, Asia Minor, Magna Graecia and Greco-Roman. Each theater is given a description of construction and major changes, such alterations and modifications are within the Hellenistic and Roman periods. The annex shows the floor plans of theaters, according to which we can make a concrete idea of the different developmental stages. The conclusion is devoted to the actors, chorus, and their recitation, masks and costumes. An important part of the theaters and their decorations, and the actual audience tickets. In conclusion, we watch the development of the Greek Mimes, which became very popular in southern Italy and Sicily, where he had called the phlyakes. Keywords: theater, theatron, skene, orchestra