Evaluace vzdělávacích výsledků v oblasti multikulturní výchovy na základních školách
Evaluation of learning outcomes in multicultural education at primary schools
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/42156Identifiers
Study Information System: 96536
Collections
- Kvalifikační práce [23212]
Author
Advisor
Referee
Burešová, Karolína
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
26. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Multikulturalismus, Multikulturní výchova, Evaluace vzdělávacích výsledků, Efektivita multikulturní výchovyKeywords (English)
Multiculturalism, Multiculture Education, Evaluatin of Learning Outcomes, Effectvity of Multiculture EductiuonPředložená diplomová práce se zabývá problematikou evaluace vzdělávacích výsledků v oblasti multikulturní výchovy na základních školách. Teoretická část práce se ve svém obsahu zaměřuje na charakteristiku multikulturalismu, vývoji a charakteristikám multikulturní výchovy v ČR i zahraničí. Dále charakterizuje možné proměnné, které ovlivňují efektivitu implementace průřezového tématu multikulturní výchovy do školního kurikula. Poslední kapitola teoretické části práce představuje možné postupy pro evaluaci vzdělávacích výsledků v oblasti multikulturní výchovy. Praktická část práce je směřována do přípravy evaluačních nástrojů, jejichž cílem je zefektivnění implementace inkluzivních charakteristik multikulturní výchovy do škol, a dále možnost pro ověřování rozvoje multikulturních kompetencí učitelů a žáků.
This thesis deals with the evaluation of educational outcomes in multicultural education in elementary schools. The theoretical part of this thesis in its content focuses on the characteristics of multiculturalism, development and characteristics of multicultural education in the Czech republic and abroad. Also characterizes the possible variables that influence the effectiveness of the implementation of cross-cutting theme of multicultural education into the school curriculum. The last theoretical chapter presents possible methods for evaluating learning outcomes in multicultural education. Practical part is directed to the preparation of evaluation tools designed to streamline the implementation of inclusive characteristics of multicultural education in schools, and the possibility to verify the development of multicultural competencies of teachers and pupils.