Problém smyslu v pedagogicko psychologických souvislostech
Problem of sense in pedagogical and psychological context
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41150Identifiers
Study Information System: 113887
Collections
- Kvalifikační práce [23725]
Author
Advisor
Referee
Krykorková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
26. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
smysl, rovnováha, vychýlení, seberealizace, nenaplnění, prostředí, socializace, hodnotyKeywords (English)
sense, balance, deflection, self-realization, infulfilment, environment, socialization, valueCílem této práce je popsat pedagogické a psychologické aspekty procesu hledání smyslu života a identifikovat možné příčiny životní krize či ztráty. Práce také podává nástin možností, jaké má pedagogika v oblasti hledání a upevňování životního smyslu. Analyzovaná témata jsou charakteristická přesahem do každodenního života, a proto je žádoucí, aby bylo téma zpracováváno nejen v rovině psychologické a filizofické, ale také v rovině pedagogické teorie i praxe. V jednotlivých kapitolách je téma práce nahlíženo v kontextu subtémat jako transformace rodinných struktur, mediální výchova, volný čas.
The aim of this work is to describe pedagogical and psychological aspects of the process of finding a life sense and identify possible reasons of a life crisis and lost. The work also presents the possibilities, which pedagogy has within the area of finding and fixing a life purpose. Analysed themes are characteristic by the overlap to an everyday life and therefore it is suitable to focus on this theme not only in the psychological and philosophical perspective, but also in the context of pedagogical theory and practice. In the concrete chapters the theme is viewed as a transformation of family structures, media studies, free time.