Zážitkový kurz jako prostředek rozvoje komunikace mládeže s mentálním postižením
Experience course for improvement in communication of youth with mentally handicapped
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41038Identifiers
Study Information System: 113952
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Šumníková, Pavlína
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
4. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
osoba s mentálním postižením, zážitkový kurz, outdoorové aktivity, komunikace, osobní asistenceKeywords (English)
mentally handicapped, challenge course training, outdoor activities, communication, personal assistanceBakalářská práce pojednává o možnosti rozvoje sociální komunikace u mládeže s mentálním postižením, která využívá sociální službu osobní asistence. K rozvoji komunikace využívá prostředku zážitkového kurzu. K výzkumnému šetření byl použit dotazník, který prokazuje, že osobní asistence je klienty využívána především ve školním prostředí a při doprovodech. Přes tuto skutečnost je zájem o zážitkový kurz ze strany asistentů značný. Téměř všichni jej považují za možnost, jak svého klienta lépe poznat a zkvalitnit tak poskytovanou sociální službu. Další výzkumné šetření bylo zaměřeno na komparaci individuálních plánů uživatelů sociální služby osobní asistence. V tomto šetření se potvrdila důležitost práce osobních asistentů, kteří mají prokazatelný vliv na rozvoj komunikace a socializaci osob s mentálním postižením. Řízené rozhovory s klienty ukázaly, že společné silné zážitky získané během zážitkového kurzu, přeměněné na zkušenost, mohou vztahy mezi asistentem a klientem pozitivně ovlivňovat. Snadněji pak dosahují cílů zaměřených na rozvoj komunikace, které klientovi usnadňují orientaci ve společnosti. V budoucnu bych všech získaných zkušeností chtěla využít při návrhu a realizaci zážitkového kurzu pro asistenty a jejich klienty v roli lektora zážitkové akce.
This bachelor thesis addresses the opportunities for social communication development for mental handicapped youths who use the personal assistance social service. The means used for communication development are practical experience courses. A questionnaire was sued for research purposes which proves that personal assistance is used by clients mainly in a school environment and for escorts. Despite this fact, demand for practical experience courses from assistants is considerable. Almost all of them consider them to be an opportunity for their client to get to know their client better, thereby improving the quality of the social service provided. Other research focused on comparison of individual plans for the users of the personal assistance social service. This research confirmed the importance of the work of personal assistants who have a demonstrable influence on the development of communication and socialisation of people with a mental handicap. Controlled interviews with clients demonstrated that the common intense experiences enjoyed during the practical experience course, converted into life experience, can have a positive influence on the relationship between the assistant and client. They then find it easier to achieve goals aimed at development of communication which make orientation in...