První gore scény v americkém mainstreamovém filmu
The first gore scenes in the American mainstream cinema
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/40865Identifiers
Study Information System: 112062
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Přádná, Stanislava
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Cinema Studies
Department
Film Studies Department
Date of defense
27. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Hollywood, mainstream, násilí, gore, 60. létaKeywords (English)
Hollywood, mainstream, violence, gore, sixtiesBakalářská práce První gore scény v americkém mainstreamovém filmu zkoumá severoamerickou kinematografii konce 60. let minulého století z hlediska filmové reprezentace násilí, konkrétně se zaměřuje na první explicitně násilné scény v americkém mainstreamovém filmu. Takzvané gore scény se ve filmech pro široké vrstvy diváků mohly poprvé objevit díky specifickým podmínkám v americkém filmovém průmyslu a americké společnosti po druhé světové válce. Cílem práce je osvětlit, které faktory byly pro posun v zobrazování filmového násilí klíčové a jakým způsobem se konkrétně odrážejí ve filmech Bonnie a Clyde a Divoká banda.
The Bachelor's Thesis The First Gore Scenes in the American Mainstream Cinema analyses the cinematography of the USA in the sixties through the topic of film violence. Its primary concern are explicitly violent scenes classified as "gore". Their emergence was connected with deeper social and industrial context, shaped since the end of the Second World War. The goal of the work is to describe factors which were crucial for the shift to a more graphical depiction of film violence and to present how these factors influenced Bonnie and Clyde and The Wild Bunch, two movies chosen for case studies.