Role diváka během velké divadelní reformy
Status of Spectator During the Great Theatre Reform
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/40245Identifiers
Study Information System: 96035
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Jiřík, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Theatre Studies
Department
Departement of Theatre Studies
Date of defense
10. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
divák, velká divadelní reforma, divadelní studio, aktivní divák, pasivní divákKeywords (English)
Spectator, Great Theatre Reform, theatre studios, active spectator, passive spectatorPráce se věnuje roli a pozici diváka v období velké divadelní reformy. Uvádí fenomén diváka do historických souvislostí a mapuje jeho nové postavení a proměny, jimiž na přelomu 19. a 20. století procházel. Popisuje nejvýznamnější změny v architektuře divadla a scénografii, které roli diváka ovlivnily a pozměnily. Dále práce uvádí na příkladech významných inscenátorů a jejich divadel, případně studií, názorové posuny ve sporu o míru aktivity diváka. Kromě názorů reformátorů, kteří své myšlenky uplatňovali rovnou v praxi, jsou do práce zahrnuty i názory vybraných divadelních nebo literárních teoretiků daného období. Klíčová slova: divák, velká divadelní reforma, divadelní studio, aktivní divák, pasivní divák
This thesis deals with the role and position of the spectator during the period of the Great Theatre Reform. It situates the phenomenon into historical context and surveys the changes the phenomenon went through at the turn of the 19th and 20th century. The thesis also describes the most important ganges in the architecture of theatre buildings and in scenography that influenced and transformed the roli of a spectator. Furthermore the thesis offers a number of examples of recognized theatre practitioners, not excluding their essays and treatises, that proves the shifts and movements in the debate over the extent of the activity of audience. Apart from theatre practitioners, this thesis also includes remarkable ideas of theatre and literary theoreticians from given time period. Keywords: Spectator, Great Theatre Reform, theatre studios, active spectator, passive spectator