Holokaust očima dítěte
The Holocaust through child's eyes
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/39924Identifiers
Study Information System: 84358
Collections
- Kvalifikační práce [23740]
Author
Advisor
Referee
Mravcová, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature - German Studies
Department
Department of Czech and Comparative Literature
Date of defense
18. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
holokaust, dětská perspektiva, Lustig, Kosinksi, WieselKeywords (English)
holocaust, child's perspective, Lustig, Kosinski, WieselDiplomová práce se zabývá dětskou perspektivou v dílech literatury holokaustu. Konkrétně v románu Nabarvené ptáče Jerzyho Kosinského, v povídce Děti Arnošta Lustiga a v díle Noc Elie Wiesela. K dílům jsme přistupovali s předpokladem, že je dětská perspektiva specifická a že se zásadně liší od perspektivy dospělého vypravěče. Cílem diplomové práce je vymezit charakteristické rysy této perspektivy, jež se projevují v narativu textu. V první řadě nám jde o postihnutí rysů, které se projevují na jazykové, stylistické a motivické rovině. Zároveň se snažíme vymezit, co je možné za literaturu psanou z perspektivy dítěte považovat a co ne. Navrhujeme rozdělení do několika skupin podle toho, zda se jedná o dílo fikční nebo vzpomínkové. Jak se totiž ukázalo při analýze vybraných textů, je nejvíce rozdílů při použití dětské perspektivy právě mezi díly fikčními a díly vzpomínkovými. V diplomové práci se nejprve krátce věnujeme holokaustu jako historické události, poté literatuře holokaustu (jejímu problematickému vymezení a charakteru) a v dalších částech pak analýze výše uvedených textů.
The thesis analyses the child's perspective in the literary works of the holocaust literature - the novel The Painted Bird by Jerzy Kosinski, the short story Děti (Children) by Arnošt Lustig and the piece Noc (Night) by Elie Wiesel. We assume that the child's perspective is significant and totally different from the perspective of the adult narrator. The goal of the thesis is to define the characteristic elements in the narrative. First and foremost we seek to analyze the elements in the language, style and motifs of the texts. We also want to define what kinds of literary works are suitable to be denominated as literature written through the child's eyes. We divide the works into several groups according to the fact if the book is a fiction or a memoir. The main differences in using the child's perspective are between these two groups of literary works. In the thesis we first describe the holocaust as a historical event and then we go on with the description of the holocaust literature. In the other parts of the thesis we analyze the literary works mentioned above.