Vysokoškolské studium bez titulu - fenomén drop-out v kontextu masifikace
University studies without a title - drop-out phenomenon in the context of massification
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/39910Identifikátory
SIS: 110607
Katalog UK: 990014838990106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [18442]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Tuček, Milan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
26. 6. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Sestupná vzdělanostní mobilita, vzdělanostní reprodukce, terciální vzdělávání, vzdělanostní aspirace, trh práceKlíčová slova (anglicky)
Downward educational mobility, educational reproduction, tertiary education, educational aspirations, labour marketBarbora Votavová ISS FSV UK Abstrakt diplomové práce Vysokoškolské studium bez titulu - fenomén drop-out v kontextu masifikace vysokoškolského vzdělání Práce se zabývá fenoménem nedokončování vysoké školy v kontextu masifikace vysokoškolského vzdělání a proměn trhu práce. Narozdíl od vzdělanostní reprodukce a mobility, která je v prostředí České republiky poměrně často zkoumána, se tématu nedokončování vysoké školy věnuje jen minimum prací. Tento text se tedy snaží prostřednictvím zkušeností těch, kdo vysoké školy opouštějí před získáním diplomu, tedy drop-outs, toto téma otevřít. Skrze rozhovory s drop-outs pátrá po specifických aspektech jejich vzdělávacích drah. Snaží se na základě jejich vyprávění rekonstruovat významy, které ti, kdo ze škol odcházejí, přisuzují prvkům, momentům a charakteristikám vlastních vzdělávacích drah. Hledáním odpovědí na základní otázky, pátrající po významech vzdělání, vzdělávací dráhy a toho, co má vliv na její podobu, se snaží identifikovat oblasti, které jsou pro nedokončování vysoké školy relevantní. Vlastní data uvádí jak do širšího kontextu, ve kterém se vzdělávací dráhy odehrávají - tedy kontextu dynamického trhu práce a proměňujícího se charakteru vysokých škol, tak je interpretuje v kontextu dosavadních výzkumů, zabývajících se fenoménem drop-out. Na základě této...
Barbora Votavová ISS FSV UK Diploma thesis abstract University career without a degree - drop-out phenomenon in the context of university education massification The thesis focuses on the phenomenon of not finishing university in the context of masification of tertiary education and changign character of labour market. Unlike educational reproduction and mobility, that is often studied in Czech context, only a couple of texts focus on the phenomenon of not finishing. This text therefore tries to open this topic by analyzing experiences and narration of those who leave university before getting a degree. Based on interviews with drop-outs, it searches for the specific aspects of their educational trajectories. It attempts to reconstruct the meanings that they ascribe various parts, moments and characteristics of their own educational trajectories. The thesis searches answers to basic questions about the significance and meaning of education, trajectories and aspects influencing the specific shape of the trajectory and identify areas that are relevant for the drop-out topic. Original data are analyzed in the broader context in which the trajectories take place - the context of dynamic and changing labour market and changing character of universities, and interpreted in the context of existing drop-out...