Intertextuality in the works of John Fowles and Peter Ackroyd ; French Lieutenant's Woman and Dan Leno and the Limehouse Golem
Intertextualita v dílech Johna Fowlese a Petera Ackroyda ; Milenka francouzského poručíka a Golem z londýnských doků
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/39236Identifiers
Study Information System: 98202
Collections
- Kvalifikační práce [18095]
Author
Advisor
Referee
Grmelová, Anna
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
English Language Oriented at Education - Music Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
2. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Intertextualita, Fowles, Ackroyd, postmoderní hravost, metafikce, historiografická metafikce, paralelismus, parodieKeywords (English)
Intertextuality, Fowles, Ackroyd, postmodernist playfulness, metafiction, historiographic metafiction, parallelism, parodyCílem této bakalářské práce je zaměřit se na užití intertextuality ve vybrané postmoderní próze, konkrétně porovnat způsoby, jakými je intertextualita užita ve dvou románech britských autorů druhé poloviny 20. století; Johna Fowlese a Petera Ackroyda. Jejich historické romány Milenka francouzského poručíka (1969) a Golem z londýnských doků (1994) se odehrávají v době Viktoriánské éry Velké Británie a mohou být vnímány jako vhodné příklady literární historiografické metafikce, ve které se jako výpravná a podpůrná strategie vyskytuje intertextualita.
The aim of this Bachelor's thesis is to focus on the use of intertextuality in selected postmodern fiction and compare the ways in which it is presented in two novels written by the English authors, John Fowles and Peter Ackroyd. Their historical novels The French Lieutenant's Woman (1969) and Dan Leno and the Limehouse Golem (1994) take place during the British Victorian period and can be viewed as good examples of historiographical metafiction employing the narrative strategy of intertextuality.