Společenstva prvoků a bezobratlých živočichů ve sladkovodních akváriích a možnosti jejich využití ve výuce
Communities of protists and invertebrate animals in freshwater aquaria and possibilities of their use in teaching
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/39224Identifikátory
SIS: 107901
Kolekce
- Kvalifikační práce [18712]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hanel, Lubomír
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Biologie, geologie a environmentalistika se zaměřením na vzdělávání - Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
30. 5. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
zoologie, prvoci, bezobratlí, výuka, didaktikaKlíčová slova (anglicky)
zoology, protists, invertebrates, teaching, didacticsTato bakalářská práce se věnuje skrytému, ale velmi pestrému, společenstvu prvoků a mikroskopických bezobratlých ve sladkovodních akváriích. Vzorky těchto mikroorganismů byly získány z nárostových sklíček. Hlavním výstupem práce je multimediální didaktický atlas charakteristických prvoků a bezobratlých obývajících sladkovodní akvária. Pomocí vlastních mikrofotografií a videosekvencí je představeno celkem jedenáct zástupců ze dvou kmenů prvoků a šesti kmenů bezobratlých živočichů. Atlas je vytvořen ve dvou verzích - jako textový dokument a jako veřejně přístupná internetová stránka. V diskusi je vyhodnocena využitelnost tohoto atlasu ve výuce přírodopisu a biologie, případně v mimoškolním zájmovém vzdělávání. Klíčová slova: zoologie, prvoci, bezobratlí, výuka, didaktika, společenstva
This bachelor thesis focuses on the hidden but very diverse community of protists and microscopic invertebrates in freshwater aquaria. Samples of these micro-organisms were obtained from microscopic slides submerged in aquaria for several weeks. The main output of this thesis is a multimedia didactical atlas of characteristic protists and invertebrates inhabiting freshwater aquaria. In total, eleven members from two phyla of protists and six phyla of invertebrate animals are presented using own original micrographs and short videosequences. The atlas was prepared in two forms - a text document and a web page. Potential of the atlas for use in biology teaching and extracurricular education is discussed. Key words: zoology, protists, invertebrates, teaching, didactics, communities