Analýza výběru textů do čítanek pro 2.stupeň ZŠ
Analysis of chosing text into reading books for 2nd grade of elementary school (focused on 9th class)
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/38814Identifiers
Study Information System: 106827
Collections
- Kvalifikační práce [18712]
Author
Advisor
Referee
Hník, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Czech Language Oriented at Education - Social Sciences Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
25. 5. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
čítanky, 2. stupeň ZŠ, analýza, hodnocení, ročník 9, učebnice, literaturaKeywords (English)
reading books, 2nd grade of elemantary school, analysis, rating, 9th class, text books, literatureResumé Podstatou této bakalářské práce je analýza textů v některých čítankách pro druhý stupeň základních škol. Zaměřila jsem se v ní na dospívajícího čtenáře a snažila jsem se zjistit, zda ukázky v čítankách respektují žáka jako specifického čtenáře se specifickými potřebami, zájmy, preferencemi. V práci jsem analyzovala šest různých čítanek, z nichž každá prezentovala jiný autorský přístup. K čítankám jsem přistupovala komplexněji. Nejprve jsem je stručně charakterizovala a následně podrobně rozebrala ukázky z různých hledisek, např. z hlediska zastoupení národní a světové literatury, z hlediska zastoupení spisovatelů a spisovatelek aj. Součástí práce je i malý průzkum mezi žáky devátých tříd, který porovnává teoretické informace načerpané z odborné literatury, informace z dotazníkového šetření a současný stav čtenářství dospívajících. Snažila jsem se zjistit na určitém vzorku žáků, jaký je zájem o knihy resp. čtení v návaznosti na texty v čítankách na základních školách.
Resume Principle of this bachelor labor is to analyze texts in reading books for pupils of age 11 to 15. It is focused on adolescent reader mainly. I tried to find out whether articles in reading books have respected a pupil as a specific reader with specific needs, interests and preferences. I analyzed six different reading books in my labor. Each of them represented another author's style of writing. My analyses on reading books have been more complex. First of all I have made short characteristics and next I closely analyze articles from different aspects, e.g. representation of national and world literature, representation of female and male writer etc. Part of my labor was a survey among pupils of ninth class which compared theoretical information's gained from specialized publication, information from questionnaires and the present state of adolescents reading. I tried to find out what is the interest in books or reading in a sequence on texts in reading books for pupils of age 11-15.