K sémantice základních číslovek
On the semantics of cardinal numerals
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/37785Identifikátory
SIS: 87881
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vaňková, Irena
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
20. 6. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
frazeologie, kolokace, lexém, primární a sekundární význam, sémantická zatíženost, sémantické spektrum, sémém, významový typ, základní číslovkaKlíčová slova (anglicky)
cardinal numeral, collocation, lexeme, phraseology, primary and secondary semantics, semantic range, semantic type, semantic validityCílem této bakalářské práce bylo zkoumat sémantiku základních číslovek, konkrétně číslovky jeden (kapitola 2.3), číslovky tři (kapitola 2.4) a číslovky pět (kapitola 2.5). Ve zpracování této problematiky jsem postupovala následujícím způsobem. Prozkoumala jsem heslové odstavce věnované jednotlivým uvedeným číslovkám ve výkladových slovnících a zaměřila jsem se na vyčleněné významové typy. Také jsem zkoumala výskyt číslovek jeden, tři, pět v Českém národním korpusu zejména z hlediska kolokací, v nichž se nejčastěji objevují. Bližší popis metody je zpracován v kapitole 2. Výsledky těchto dvou zkoumání jsem porovnala a vyvodila závěry týkající se sémantické platnosti uvedených číslovek. Kromě toho jsem prostřednictvím srovnání zjišťovala, jak jsou informace zachycené ve výkladových slovnících pro současný jazykový úzus relevantní a aktuální. Závěry jsou obsaženy v kapitole 3.
The aim of this bachelor thesis is to examine the semantics of cardinal numerals, specifically numeral one (Chapter 2.3), numeral three (Chapter 2.4) and numeral five (Chapter 2.5). The data proceeding method used is as follows. Firstly, paragraphs dealing with various given numerals have been examined in explanatory dictionaries with special attention being paid to different semantic types. Secondly, the occurence of numerals one, three and five in Czech National Corpus have been examined especially with regards to different collocations, in which these numerals usually occur. A detailed description of the method used can be found in Chapter 2. The results of both approaches have been compared and conclusions drawn concerning the semantic validity of the given numerals. In addition, using this comparison, the relevancy and actuality of the information provided in explanatory dictionaries for current language usage have been examined. Conclusions are included in Chapter 3.